Belangrijke signalen Je krijgt in zo'n geval een melding of een brandend lampje op je dashboard. Mocht je een wat oudere auto hebben, dan kun je een platte band herkennen aan een vreemd geluid. Je auto gaat harder zoemen en in een volgend stadium kan de band ook een klapperend of kloppend geluid maken.
Lekke autoband herkennen
Een teken kan een langzaam luchtverlies zijn, waardoor de autoband slap en ongelijkmatig uitziet. Ook kan het voorkomen dat de band tijdens het rijden plotseling anders aanvoelt of dat hij een hard geluid maakt.
Veel moderne voertuigen zijn uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) dat u waarschuwt wanneer de bandenspanning onder een bepaalde drempelwaarde zakt. Als het TPMS-waarschuwingslampje op uw dashboard gaat branden, kan dit duiden op een lekke band of een lage bandenspanning .
Vaak kun je een lekke band gewoon zelf weer repareren. In dat geval moet je eerst op zoek naar de oorzaak van het drukverlies. Dat is heel eenvoudig: vul een pompfles met water en zeep en besproei de gehele band met het mengsel.Op de plek waar luchtbellen ontstaan, is de band lek.
Allereerst verandert het geluid dat de band maakt tijdens het rijden. Zodra de band lek is, begint het rubber meer te 'zoemen'.Als de band verder leegloopt, verandert dit snel in een klapperend of kloppend geluid. Daarnaast merkt u direct dat de besturing van de auto anders aanvoelt.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
1> Problemen met wiellagers: Een versleten of beschadigd wiellager kan een schurend of brommend geluid veroorzaken, dat kan worden aangezien voor het geluid van een lekke band.
Veelvoorkomende tekenen of symptomen van een lekke autoband zijn onder andere een plotseling verlies van luchtdruk, een merkbare afname van de besturing of het rijgedrag, een trillend of schuddend gevoel tijdens het rijden, een luid bonkend of klapperend geluid en zichtbare schade, zoals spijkers of vuil dat in de band vastzit.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Het telefoonnummer van de ANWB voor pechhulp in Nederland is: 088-269 2888.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
De noodloopmodus kan worden veroorzaakt door sensoren in het olie- en koelsysteem, transmissie- of motorsensoren, bedradingsproblemen of als sensoren een probleem met de remmen of hydrauliek detecteren .
Wanneer het TPMS-lampje gaat branden – en blijft branden – heeft ten minste één van uw banden een lage druk . Controleer de druk van alle banden met een meter en bepaal de oorzaak van het drukverlies en vul de band(en) indien nodig bij met lucht of ververs de band(en).
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
Vocht- en schimmelplekken: verschijnen er vocht- of schimmelplekken op je plafond, muren of vloer? Die waterschade kan mogelijk wijzen op een lekkage. Ook afbladderende verf, loskomend behang en een muffe geur zijn tekenen aan de wand.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Een lekke band is eigenlijk gemakkelijk te herkennen: hij zwenkt namelijk naar één bepaalde kant af. Ook kunt u vaak met het blote oog zien dat er minder lucht in de lekke band zit.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
Alles van geen tijd tot weken of maanden . Als de spijker het gat dat hij heeft gemaakt volledig afsluit, resulteert dat in een langzame lekke band, en dat kan heel langzaam gaan, vooral als de band leger wordt, lekt hij langzamer - maar de lekke band kan de wegligging aanzienlijk verminderen, wat merkbaar is in bochten.
Zodra je merkt dat je een lekke band hebt, moet je zo snel mogelijk een veilige plaats vinden om te stoppen. Een auto kan erg onvoorspelbaar reageren op plat rubber en doorrijden op een lekke band kan veel meer schade veroorzaken.
De meest voorkomende oorzaken van lekke banden zijn scherpe voorwerpen . Denk hierbij aan bouwafval, scherpe stenen, schroeven of bouten en gebroken glas. Omdat hun profieldiepte dieper is dan wat de meeste voorwerpen zouden kunnen doordringen, zijn nieuwe banden relatief lekbestendig.
Ja, het is mogelijk dat autobanden leeglopen zonder zichtbare gaten of schade . Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren. Een veelvoorkomende reden is een langzame lekkage, waarbij de lucht geleidelijk ontsnapt na verloop van tijd. Dit kan komen door een defecte ventielsteel of een klein gaatje dat moeilijk te detecteren is.
Mocht je een wat oudere auto hebben, dan kun je een platte band herkennen aan een vreemd geluid. Je auto gaat harder zoemen en in een volgend stadium kan de band ook een klapperend of kloppend geluid maken. Als een van je voorste banden lek is dan zal je ook merken dat het sturen lastiger gaat.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de snelheidscodering, maar met een lekke band kun je veilig rijden met een snelheid van 80 km/uur. De band is speciaal voor deze snelheid ontworpen.