Een lege auto-accu is gemakkelijk te herkennen. Een lege startaccu herkent u meestal zodra u de motor start. Als u de sleutel in het contact draait en u hoort weinig of geen geluid van de startmotor, dan kan dit een teken zijn van een lege accumulator.
Simpel: houd de batterij verticaal, een klein stukje boven de tafel of een ander vlak oppervlak en laat de batterij voorzichtig vallen. Blijft de batterij rechtop staan en stuitert hij niet? Dan is hij nog vol. Stuitert de batterij wel en valt 'ie om, dan is de batterij leeg.
Je kan een simpele test uitvoeren door de accu met een voltmeter te testen. Met deze test kan je zien of de accu nog voldoende voltage levert en met het juiste voltage wordt opgeladen. Met deze voltmeter kan je eenvoudig controleren of de accuspanning en laadspanning in de auto in orde zijn.
Hoe lang moet je rijden na een lege accu? Na het starten van uw auto met een lege accu is het belangrijk om lang genoeg te rijden om de accu voldoende op te laden. Over het algemeen wordt aangeraden om minstens 30 minuten tot een uur te rijden, bij voorkeur op de snelweg of een lange, ononderbroken route.
Een aantal symptomen waaraan u een kapotte accu kunt herkennen zijn: De auto start niet zonder lampen, verwarming, radio of andere stroomverbruikers ingeschakeld te hebben. Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen.
Voor een volledig lege accu
In dat geval moet je ten minste 45 minuten tot een uur rijden om ervoor te zorgen dat de accu weer voldoende opgeladen is. Dit geldt vooral als je een oudere accu hebt, die mogelijk meer tijd nodig heeft om op te laden.
Te lang niet gebruikt: Als een accu gedurende lange tijd niet wordt gebruikt, kan deze vanzelf ontladen raken. Dit komt door het natuurlijke zelfontladingsproces van de accu. Wanneer je de accu dan weer wilt gebruiken, lijkt het alsof deze ineens leeg is.
Als de dynamo kapotgaat, kan deze stoppen met het leveren van de benodigde lading aan de accu, waardoor het acculampje gaat branden. In zulke gevallen heeft u mogelijk nog maar 20 tot 30 minuten rijtijd over voordat uw voertuig stopt, ervan uitgaande dat uw accu volledig was opgeladen toen de dynamo kapotging.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
Valtest voor alkalinebatterijen
Laat de batterij gewoon 10-15 cm van het oppervlak vallen. Als hij stuitert, is dat een indicatie van zijn slechte staat. De batterij is misschien niet dood, maar het is een waarschuwing over de staat van de batterij. Als hij niet stuitert, is de batterij goed.
Wanneer uw auto niet start kunt u altijd een beroep doen op de Wegenwacht | ANWB, indien dit nodig is kunnen wij de accu ook voor u vernieuwen.
Koude temperaturen: Kou vermindert de capaciteit van een accu, vooral bij oudere modellen. Lange stilstand: Gebrek aan gebruik kan leiden tot zelfontlading. Defecte dynamo: De dynamo laadt de accu niet meer goed op. Elektrische accessoires: Apparaten zoals een telefoonoplader kunnen de accu leegtrekken.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Vooral rijden van veel korte afstanden kan de accu van de auto leegmaken. De batterij laadt tijdens korte ritten niet volledig op en verzwakt na verloop van tijd. Maar een lege accu hoeft niet direct te worden vervangen. Met een oplader komt hij doorgaans weer tot leven.
Een manier om dit te voorkomen is een druppel lader, deze heeft een onderhoud modus die zorgt dat de accu constant lading houdt zodat deze niet kapot gaat. Dit is aan te raden rond de 3 weken stil staan, vanaf dit moment krijgt een autoaccu namelijk meestal schade.
Acculampje brandt
Het rode lampje met daarop een icoontje van een accu wordt altijd getoond bij het opstarten van de accu. Wanneer dit lampje daarna nog steeds blijft branden kan dit logischerwijs erop duiden dat de accu leeg is. Wanneer dit het geval is, is het zaak om de accu op te laden.
Een lege auto-accu is gemakkelijk te herkennen. Een lege startaccu herkent u meestal zodra u de motor start. Als u de sleutel in het contact draait en u hoort weinig of geen geluid van de startmotor, dan kan dit een teken zijn van een lege accumulator.
Ongeacht welke symptomen u opmerkt, het batterijlampje vertelt u een simpele waarheid: u hebt batterijproblemen en uw auto krijgt niet genoeg stroom van de batterij om correct te functioneren . Dat betekent dat het tijd is om actie te ondernemen, te beginnen met wat eenvoudig onderhoud.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Er is ergens stroomlekkage
Het kan zijn dat er ergens in je auto iets aan hebt laten staan wat stroom vraagt. Bijvoorbeeld verlichting, of je hebt tijdens een klusje de radio van je auto een uurtje aan gehad. Dit kan ervoor zorgen dat de accu leeg raakt en dus je auto niet meer start.
Een lege accu ziet de ANWB niet als een pechgeval. Toch hoef je niet alle kosten zelf te betalen. Of je auto weggesleept wordt of wordt opgeladen met een mobiele oplader, hangt van de situatie af. In beide gevallen betaal je 90 euro.
Het opladen van de accu in het voertuig is eenvoudiger en verdient de voorkeur om veiligheidsredenen, hoewel dit niet altijd mogelijk is . Als er geen garage of een elektriciteitsaansluiting beschikbaar is, is er vaak geen alternatief om de accu buiten het voertuig op te laden. Zorg voor goede ventilatie bij het opladen in afgesloten ruimtes.
Een rit van 20 tot 30 minuten is voldoende om de accu te laten herstellen van de energie die nodig was voor het starten. Wie de motor elke 1 Ã 2 weken gebruikt hoeft zich zeer weinig zorgen te maken. Elke moderne motor zal onder deze omstandigheden niet veel last ondervinden van energieverlies.