Laadpaal zoeken in ANWB Onderweg appIn de ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. Zo hoef je nooit meer te zoeken. De app laat meteen zien of de laadpaal vrij is of in gebruik. Ook kun je filteren op laadstations van specifieke aanbieders.
Na het activeren met de laadsleutel/tag hoort het licht licht rondom de kabel blauw te kleuren. Andere kleur? Activeer het laden opnieuw of bel het nummer op de laadpaal om deze te resetten. Vaak zie je ook lichtjes branden in het dashboard van de auto wanneer de auto oplaadt.
Een openbaar laadpunt voor elektrische auto's werkt op dezelfde manier als een gewone laadpaal, maar dan toegankelijk voor iedereen die een elektrische auto heeft. De laadpaal is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk en heeft een of meerdere aansluitingen waar je de stekker van je elektrische auto in kunt steken.
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal.
Het is niet verboden een elektrische auto bij een laadpaal te laten staan als die al is opgeladen. De Hoge Raad oordeelt dat een auto mag blijven staan zolang een chauffeur parkeergeld betaalt. Laadpaalkleven mag, vat jurist Nick Voorbach samen.
In principe mag je zo lang blijven staan als je wil, maar het getuigt van goed fatsoen om je auto niet dagenlang ongemoeid te laten. Met andere woorden, gewoon verplaatsen na het opladen, als je de auto een paar dagen lang niet nodig hebt.
Een laadpaal is een onroerende zaak. [voetnoot6] Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt in beginsel, afhankelijk van de wijze van bevestiging of de bestemming, door natrekking ook eigenaar van de onroerende zaak.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Elektrische auto's die er onnodig lang blijven staan, de zogenoemde laadpaalklevers, vormen een groeiende irritatie, in de eerste plaats bij andere elektrische rijders, die er dan niet terecht kunnen. U kunt dit melden bij de gemeente.
In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig.
Groen: een kabel is aan het laadpunt aangesloten, het laadpunt is bezet. Blauw: het laadpunt voorziet een voertuig van stroom. Rood: een fout heeft zich voorgedaan, het laadpunt herkent bijvoorbeeld uw laadpas niet.
Betaling via Creditcard of E-wallet: Veel laadpalen bieden ook de mogelijkheid om te betalen met een creditcard of een elektronische portemonnee (e-wallet). Hierdoor kun je direct bij het laadpunt betalen zonder dat je een laadpas nodig hebt.
Betalen met bankpas of creditcard
Bij veel laadstations kun je ook gewoon met een creditcard of bankpas je laadsessie afrekenen. Ook contactloos betalen met je smartphone (Apple Pay of Google Pay) is een optie. Dit kan in ieder geval bij grote aanbieders als Fastned, Ionity, Shell Recharge en Allego.
Voor het laden van je elektrische auto bij openbare laadpalen, gebruik je de laadkabel die standaard in jouw auto ligt. Je start het laadproces bij een openbaar laadpunt door de laadkabel op zowel je auto als de laadpaal aan te sluiten.Vervolgens houd je jouw laadpas voor de scanner en zo start de laadbeurt.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Ja, dit mag gewoon.
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken waarom dit gebeurt. Ten eerste kan het opladen mislukken als het oplaadpunt niet goed is aangesloten of als de stekker los is. Als dit het geval is, zal de stroom niet naar de auto stromen. Een andere mogelijke oorzaak is dat het oplaadpunt defect is.
Bij openbare laadpalen maak je gebruik van de losse laadkabel die je bij jouw auto hebt gekregen. Steek de kabel in de auto en laadpaal. Je start het laden door een laadpas voor de laadpaal te houden. Om het laden te stoppen, houdt je opnieuw de pas voor de laadpaal.
De laadkabel ontkoppel je van de paal door de laadsleutel/tag tegen de sensor op de laadpaal te houden. Er volgt dan een piepje en het licht rondom de kabel gaat uit. Op dat moment kun je de kabel verwijderen. Leg de laadkabel terug in de achterbak en de laadsleutel/tag in het handschoenenvak en klaar is Kees!
Haal in de meterkast de laadpaal van de stroom. Doe dit voor minimaal 15 minuten voor een volledige reset. Het laadpunt zou de kabel dan automatisch moeten ontgrendelen. Duw de stekker/kabel even goed aan.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak.
Particulieren en zelfstandigen kunnen in dezelfde periode een belastingvermindering voor de aankoop en plaatsing van een intelligent laadstation thuis bekomen. Ook via de investeringsaftrek worden er steunmogelijkheden voorzien voor laadinfrastructuur van zero-emissie voertuigen.
Vaste laadpaal op het erf van je woonhuis
Veelal is schade en diefstal standaard gedekt en wel via je opstalverzekering. Dat komt omdat je paal aard- en nagelvast is. Verstandig is om zodra je een vaste laadpaal hebt geïnstalleerd, dit door te geven aan je verzekeraar.