Neem zo'n MVT toeren/temp ding. Als je dan kickt en hij slaat niet aan kun je aan de MVT toerenteller zien of de bougie heeft gevonkt. Als hij heeft gevonkt dan knippert om en om de maximale toeren en temp van de vorige keer dat de scooter heeft gelopen, als hij niet vonk staat er ook niets op de toerenteller.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
bobine. De bobine zorgt dat de electrostroom richting bougie gaat zodat de bougie een vonk kan generen. Als deze niet correct werkt zal de bougie geen vonk geven waardoor er geen verbranding in de cilinder ontstaat. De bobine gaat vaak kapot door vocht.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Een bobine gaat meestal zo'n 75.000 km tot 150.000 km mee.
Als je regelmatig de bougies vervangt gaat de bobine wat langer mee omdat er minder druk op de bobine komt te staan om een juiste vonk te maken.
Werking. De bobine heeft tot taak de laagspanning van het elektrische systeem om te zetten in een voor de ontsteking geschikte hoogspanning. In een conventionele bobine zitten twee spoelen van geëmailleerd koperdraad om een gelamelleerde weekijzeren kern gewikkeld; ze vormen samen een transformator.
Meet de draad tussen bobine en CDI even na (Geel/Zwarte draad) en kijk of de massa verbinding van de bobine goed is (Groene draad). Controleer op breuken, beschadegingen, oxide en slechte/loszittende contacten van de connectoren.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
Voor het vervangen van een bobine moet daarom altijd eerst de accu worden losgekoppeld. Als de motor een overkapping heeft, zal de monteur deze losmaken om toegang te kunnen krijgen tot de bobine. Vervolgens wordt de defecte bobine losgeschroefd en wordt een nieuwe gemonteerd.
Ik zou in ieder geval voor een bekend merk als Bosch, BERU of NGK kiezen. Controleer wel even wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. Bougies met een hoge overgangsweerstand kunnen de oorzaak van de defecte bobine zijn.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Bobine-ontsteking:
De primaire spoel (aan de contactslot kant) heeft weinig windingen van dik draad. De secundaire spoel heeft heel veel wikkelingen van dun draad. Op de primaire spoel staat een spanning van 12 volt. Door deze primaire spoel wordt een stroom gestuurd van 3 tot 8 Ampère.
Cilinderoverslag betekent dat er in een cilinder geen (goede) verbranding plaatsvindt. Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor.
Met een multimeter. Hou de ene pen tegen je carter, en de ander op de draad welke aan je ontstekingsspoel hangt. Je zou een weerstand ongeveer tussen de 170 en 250 Ohm. Meet je een oneindige weerstand heb je misschien geluk, en is het slechts een draadbreuk.