De keuze van het juiste remblokje moet dus altijd gemaakt worden in relatie met het materiaal waar op geremd wordt. Ook de wrijvingscoëfficiënt bij nat weer moet meegenomen worden. Een hoge wrijvingscoëfficiënt bij droog weer betekent niet automatisch dat bij regen de wrijvingscoëfficiënt hetzelfde blijft.
Je kunt het overigens ook zelf controleren door er naar te kijken. Als je door de velg heen kijkt en je ziet de remblokken, zie je of de voering dun is of niet. Kijk je bijna op het metaal, dan zijn ze aan vervanging toe. Dit geldt ook wanneer je bij het remmen een metaalachtig geluid hoort.
Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
Remblokken velgremmen
Remblokken voor een carbon remrand zijn zo specifiek nodig omdat je anders de kans loopt om je velgen te beschadigen. Deze remblokken zijn geschikt voor velgremmen van Shimano, Campagnolo, Magura en SRAM.
Wat de beste remblokjes voor je racefiets of mountainbike zijn, is heel persoonlijk. Je kan kiezen tussen zachte (organische/resin), medium (semi-metallic) of harde (metallic) remblokjes. Iedere soort heeft een compound gemaakt van een ander soort materiaal en heeft zo zijn voor- en nadelen.
Hoelang je precies met één setje doet ligt helemaal aan jezelf. De slijtage is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin jij rijdt en het terrein waarop jij gaat mountainbiken. Rijd graag jij door modder, regen en sneeuw dan gaan je remblokken sneller slijten.
Bij gebruik van het remblokje zal slijtage plaatsvinden. Hierdoor worden de groeven steeds minder diep en uiteindelijk kan het zelfs voorkomen dat de groeven niet meer zichtbaar zijn. Wanneer de groeven op de remblokken bijna niet meer zichtbaar zijn (1 millimeter), weet je dat de blokjes vervangen moeten worden.
Deze Shimano L03A remblokken zijn de verbeterde opvolgers van de bekende Shimano L02A schijfremblokken. Ze zijn onder andere geschikt voor de Shimano 105 R7070, Ultegra R8070 en Dura-Ace R9170 hydraulische schijfremmen.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Remblokken vervangen 12,50-30 euro
Let op, het gaat hier om standaard remblokken. De meeste fietsenmakers hebben een budget variant die voor een prijs als deze gemonteerd kunnen worden. Uiteraard kun je ook veel duurdere remblokken krijgen.
Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand. De meest mensen zijn rechts en kunnen harder met hun rechterhand knijpen waarvoor achterrem rechts komt. Op m'n fiets zit de voorrem links, op de motor rechts.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Er wordt een minimum dikte van 2 mm aangehouden om zeker te zijn dat er geen ijzer op ijzer contact tussen remblok en remschijf mogelijk is. Bij ijzer op ijzer zullen de remschijven ernstig beschadigen.
Doorrijden is op dat moment niet verstandig. Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen. Naarmate als de remblok inslijt op de remschijf zal dit sponsgevoel weg gaan. Een ander gevolg van verharding of verglazing van de remblokken is een sneller slijtende remschijf.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
De remmen zijn geschikt voor een flat mount bevestiging, waardoor je je wiel ook eenvoudig kunt vervangen. De remklauw heeft 2 zuigers en wordt geleverd met K03S remblokken.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
V-brake (velgrem)
De velgrem, ook wel V-brake genoemd, maakt tijdens het remmen gebruik van kunststof blokjes die tegen de velg worden aangedrukt. Deze remmen bevinden zich zowel aan het voor- en achterwiel van de fiets en zorgen zo voor krachtig remeffect. Velgremmen staan bekend om hun korte remweg.
Verwijder de remblokken en eventuele montageclips uit de remklauw. Maak de remklauw en bevestigingspunten netjes schoon. Monteer de nieuwe remblokken in de remklauw, vergeet niet in te vetten. Ontvet de remschijf met remmenreiniger en monteer de remklauw weer.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.