Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen.De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is. Maar dat niet alleen; je kunt zelfs de post al bekijken. Handig als je op vakantie bent, of gewoon nieuwsgierig!
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je aangetekende post of pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je post of pakket bezorgen.
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
Wat gebeurt er met onbestelbare post? Brieven of pakketten die we niet kunnen bezorgen, komen terecht op de afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag. Wij mogen van de rechter de brief of het pakket openen om de bestemming of de herkomst ervan te achterhalen. Lukt dit niet, dan wordt de brief of het pakket vernietigd.
Van die 8 miljoen poststukken per dag bezorgen we er 7.632.000 op tijd. De rest (ca. 368.000 stuks) wordt met een lichte vertraging bezorgd.
Surf naar Track & Trace. Voer de letters en cijfers van de barcode van je zending in de zoekbalk in. Je vindt deze barcode terug op je afgiftebewijs of op je kassaticket.
Wil je iets versturen met track & trace? Verstuur het dan als brievenbuspakje+. Afzender en ontvanger kunnen de post dan volgen, en de ontvanger hoeft niet thuis te blijven om de post in ontvangst te nemen.
Binnenlandse post wordt als vermist beschouwd wanneer deze niet is bezorgd en niet binnen 30 dagen na de verzending kan worden opgeleverd. De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief bedraagt €50. Als je een aangetekende brief stuurt, krijg je een track & trace code.
Briefpost (brief of kaart)
Gewone briefpost bezorgen we op dinsdag t/m zaterdag voor 20.00 uur. Post verstuurd vóór lichtingstijd van de brievenbus bezorgen we doorgaans op de eerstvolgende bezorgdag.
PostNL hoeft vanaf volgend jaar op maandag geen post meer te bezorgen. Het aantal bezorgdagen gaat met ingang van 1 januari 2014 van zes naar vijf.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
'Mijn Post' is een handige nieuwe service in de PostNL-app. Via Mijn Post ontvang je elke ochtend voor 7.00 uur een bericht over de post die naar je onderweg is. Via die melding kun je ook direct in de app een foto van de poststukken zien.
Tussen 8.00 en 18.00! Als Post Service bezorgen wij namelijk 2 keer per week post. Om precies te zijn op dinsdag en vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur. Onze postbezorgers mogen zelf bepalen op welk moment van de dag zij de post bezorgen.
Kies dan voor een brievenbuspakje+. Binnen Nederland verstuur je die al vanaf € 4,10.
Den Haag - 28 oktober 2021 De postzegelprijs voor brieven in Nederland verandert volgend jaar niet en blijft net als in 2021 € 0,96.
Een brief van 200 gram kost 2,95, een brievenbuspakketje van 200 gram kost 3,95.
Deze variëren tussen 1 en 5 werkdagen. De leveringstermijnen voor Standard-zendingen (bpack World) zijn een indicatie en variëren tussen 2 en 10 werkdagen.
Brieven en aangetekende zendingen worden voorlopig enkel tijdens weekdagen bezorgd. Sommige afzenders, zoals bepaalde webshops, hebben afspraken met bpost om hun pakjes ook op zaterdag en zondag te laten leveren op thuisadressen.
Surf naar Track & Trace. Voer de letters en cijfers van de barcode van je zending in de zoekbalk in. Je vindt deze barcode terug op je afgiftebewijs of op je kassaticket.
Elke dag weer worden alle brievenbussen in heel Nederland geleegd en worden de brieven naar een postsorteercentrum gebracht. Daar wordt de post gesorteerd op postcode, zodat de postbodes de brieven op het juiste adres kunnen bezorgen.
Goede kans dat de zending bij de buren is bezorgd. Dit doen we altijd als we een pakket niet bij je thuis kunnen bezorgen. De zending kan natuurlijk ook in ontvangst zijn genomen door een huisgenoot. De bezorger laat in dat geval een kaartje achter waarop staat op welk adres het pakket is bezorgd.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons uiterste best je pakket op de geplande bezorgdag te bezorgen (uiterlijk 21.30 uur). Mocht dit uitzonderlijk niet lukken, dan doen wij dit de eerstvolgende bezorgdag.