De auto meet door middel van tegendruksensoren zowel voor als na het roetfilter hoeveel roet er is opgeslagen. Op het moment dat het roetfilter vol is gelopen met roet start de auto het regeneratieproces.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Andere kenmerken vol roetfilter
Auto stinkt tijdens het rijden. Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto.
Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten. Niet alleen de hoeveelheid extra in te spuiten brandstof wordt gebruikt om de roetfiltertemperatuur te regelen maar ook de hoeveelheid lucht.
Voorkom korte stukjes rijden. Wanneer een auto gaat regenereren heeft de auto hier even de tijd voor nodig. Wanneer de auto tijdens de regeneratiecyclus wordt stil gezet wordt het regeneratieproces onderbroken en dus niet afgemaakt. Hierdoor ontstaan er sneller roetfilter problemen.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we 'regenereren'. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.
Een roetfilter is meestal te herkennen aan de nodige druksensoren. Er hoeft geen nadere (inwendige) inspectie uitgevoerd te worden op de mogelijke werking. Ontbreekt het filter of is het duidelijk defect, dan is dit een APK-afkeurpunt en zal het roetfilter opnieuw moeten worden aangebracht.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Om het antwoord kort te houden: nee dit mag niet. Het verwijderen of aanpassen van een roetfilter of “emissie-beheersings-systeem” wordt door de RDW gezien als een wijziging van de constructie van de auto. Door deze wijziging voldoet de auto niet meer aan de toelatingseisen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
De duur van een spoeling (regeneratie) van een AquaCell is afhankelijk van de (voor)druk in de waterleidingen. Door de bank genomen duurt dit 15 minuten maar het kan zo snel gaan als 11 minuten bij een hoge voordruk en zo langzaam als 20 bij een vrij minieme voordruk in de waterleidingen.
Hiervoor moet de werkwijze zoals in de 'Hygiënecode voor de voedingsverzorging in zorginstellingen en Defensie' gevolgd worden. Dit kan door: - In minder dan 1 uur moeten de maaltijden van 7°C of kouder naar ten minste 60°C in de kern zijn. - Meet aan het einde van het regenereren de temperatuur van enkele maaltijden.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Bij veel auto's is er een roetfilter / DPF. Wanneer deze verstopt raakt kan er een tegendruk ontstaan waardoor uitlaatgassen in de turbo terecht kan komen. Dit kan verschillende problemen veroorzaken.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd. Dit geldt dus niet voor de nieuwere auto's met benzine uitvoeringen.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat. Een niet optimaal werkend roetfilter veroorzaakt de onderstaande problemen: een hoger brandstofverbruik.
Regeneratie van een roetfilter (passief)
Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces heet passieve regeneratie.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Vanaf € 241,00 per stuk. Prijzen voor roetfilter reiniging kunnen afwijken als het onderdeel is vervuild met olie of koelvloeistof. Reparatie van beschadigde aansluitingen € 25,00 kosten voor de eerste aansluiting elke volgende aansluiting € 15,00. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Een DPF cleaner is een vloeistof waarmee je een roetfilter kunt reinigen. Door de cleaner te gebruiken worden roetdeeltjes verbrand tot as. Deze as kan makkelijker uit de filter dan roet en is minder schadelijk voor het milieu. Het is belangrijk om te weten dat dit alleen kan als de filter licht vervuild is.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.