Voor inlichtingen over deze verkeersboetes: www.antai.fr. In alle gevallen staat een postadres vermeld op het door u ontvangen kennisgeving van overtreding. U kunt de verkeersboetes van ANTAI via internet betalen: www.amendes.gouv.fr.
Wilt u meer weten over bekeuringen vanuit Frankrijk? Dan kunt u kijken op www.antai.fr. Hier vindt u informatie over boetes, de betaling en een eventuele bezwaarprocedure.
Als je twijfelt of je geflitst bent of de foto wilt bekijken, kun je ook de website van het CJIB bezoeken. Hier vind je informatie over boetes op jouw naam die nog niet zijn betaald.
Het is beschikbaar via de website ANTAI (Agence nationale de traitement automatisé des infractions) . Klik op de voorpagina op de knop 'consultez votre dossier d'infraction' op de hoofdpagina.
Boeteprijzen Frankrijk
In Frankrijk kun je een boete meestal direct betalen. Bij de Franse Gendarmerie Nationale kun je namelijk boetes tot €750 direct afrekenen. Lukt ter plaatse betalen niet? In heel Europa zijn afspraken gemaakt over boetes, dus in dat geval wordt de boete per post naar je thuisadres opgestuurd.
Bestuurders die in Frankrijk door camera's worden betrapt op te hard rijden, krijgen binnen 100 dagen een brief – en hoe langer u wacht met betalen, hoe meer het u zal kosten. Als u echter binnen 15 dagen betaalt, wordt uw boete verlaagd .
In de stad betaal je max. € 135 voor een overtreding waarbij (minder dan) 20 km/u te snel gereden werd. Buiten de bebouwde kom varieert het bedrag als volgt: € 68 voor een overschrijding van (minder dan) 20 km/u, € 135 tot 50 km/u te snel en… € 1.500 voor meer dan 50 km/u.
Als u niet in Frankrijk woont, moet u bezwaar maken of de boete betalen via de website van de Franse overheid . Dit is mogelijk als er een telebetalingsnummer in het document staat dat u hebt ontvangen. Als de politie uw rijbewijs intrekt, krijgt u het terug bij uw huisadres wanneer de intrekking wordt opgeheven.
De belangrijkste rol van het Franse nationale agentschap voor de geautomatiseerde verwerking van overtredingen (ANTAI) is het automatisch verwerken van overtredingen die bestraft kunnen worden met een vaste boete en die zowel betrekking hebben op de verkeersveiligheid als op de civiele veiligheid: het niet dragen van een mondkapje, het niet naleven van een lockdown, het gebruik van verdovende middelen, het illegaal rondhangen in gebouwen...
15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 30 km/h: € 329. Meer dan 30 km/h: strafbeschikking.
Log in met uw DigiD
U komt dan in ons Digitaal Loket, waar u kunt controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button 'inloggen' rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u de boete opzoeken als u ingelogd bent.
Sinds 21 juni 2021 hebben verkeersovertreders onmiddellijk toegang tot een kopie van hun proces-verbaal en hun boete via de website www.verkeersboetes.be . Overtreders dienen zich simpelweg in te loggen met een digitale sleutel zoals eID of itsme.
De flits die door snelheidscamera's wordt uitgezonden, varieert in kleur, afhankelijk van het type camera en de regio. In de meeste gevallen is de flits van snelheidscamera's echter wit, geel of rood , waarbij elk een ander doel dient, afhankelijk van de gebruikte cameratechnologie en de beoogde functie.
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Door internationale en Europese wetgeving kunnen opsporingsinstanties uit de verschillende landen de gegevens uit kentekenregisters bij elkaar opvragen. Zo kan bijvoorbeeld de Franse politie aan de hand van het kenteken de naam en het adres van de ketenhouder achterhalen via de RDW.
Snelheidsovertreding tot 20 km/u op wegen met een maximumsnelheid vanaf 50 km/h: € 68. Overschrijding van 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal drie jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal drie jaar.
In geval van overwerk, of helemaal geen betaling, wordt een betalingsbericht op de voorruit van het voertuig geplakt. Dit bericht nodigt uit tot betaling van een post-parking fee (“ forfait post-stationnement ”, of FPS, in het Frans):
Gemiddeld kun je in Frankrijk een tol van iets minder dan 10 cent per kilometer verwachten (vanaf 2025), hoewel aanzienlijk duurdere routes tot 21 euro per 100 kilometer kunnen kosten. Op landwegen wordt geen tol geheven. Voor sommige tunnels en bruggen moet extra tol worden betaald.
Naam. Frankrijk (in het Frans: France) is afgeleid van het Latijnse Francia, dat "land van de Franken" betekent. De Franken waren een Germaans volk uit wiens koninkrijk de Franse staat is ontstaan.
De meeste verkeersboetes uit Frankrijk worden door de Agence nationale de traitement automatisé des infractions (ANTAI) behandeld. Voor inlichtingen over deze verkeersboetes: www.antai.fr. In alle gevallen staat een postadres vermeld op het door u ontvangen kennisgeving van overtreding.
minder dan 20 km/u boven de limiet wordt bestraft met een boete van 68 euro en het schrappen van 1 punt van het rijbewijs. tussen 30 en 39 km/u: boete van 135 euro en het schrappen van 3 punten. tussen 40 en 49 km/u: boete van 135 euro en het schrappen van 4 punten.
Franse boetes voor te hard rijden
Franse snelheidscamera's staan slechts een tolerantie van 5% over de maximumsnelheid toe, wat de helft is van wat het VK toestaat. De standaard snelheidsboete in Frankrijk is 135 euro. Als u deze echter binnen 15 dagen betaalt, is het 90 euro. Als u deze na 45 dagen betaalt, is het 375 euro.
De nieuwe, slimme flitspalen in Frankrijk zijn in staat om te detecteren of je te snel rijdt, of je voldoende afstand tot je voorganger houdt, of je de veiligheidsgordel draagt, of je door rood rijdt en of je een mobiele telefoon aan het bedienen bent.
Waar zijn radarmelders/flitspaalsignalering toegestaan en waar niet? Frankrijk: verboden. Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden.