Wegen die beheerd worden door het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) worden aangeduid door een wegnummer met een letter die het soort weg aangeeft: A voor autosnelweg, R voor ringweg en N voor gewestweg. Ook zijn er Europese nummers (E).
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid met als taak het beheer en onderhoud van de gewestwegen in het Vlaams Gewest.
N-wegen in België zijn secundaire wegen. Dit zijn belangrijke verbindingswegen op nationaal en gewestelijk niveau, die geen autosnelweg zijn (maar in Wallonië wel veelvuldig ingericht zijn voor verkeer tot 120 km/u). Ze worden beheerd door de gewesten.
De eerste rijstrook is dus de binnenste rijstrook. Dit is vastgelegd in de BPS-codering (Beschrijvende PlaatsaanduidingsSystematiek). Op de wegen niet in beheer bij Rijkswaterstaat wordt op dezelfde manier geteld als op de rijks-autosnelwegen. In België worden de rijvakken daarentegen geteld vanuit de buitenberm.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Openbare wegen zijn wegen die iedereen mag gebruiken. De bestemming van de weg bepaalt het openbaar karakter. Het gewest beheert de grote wegen, de gemeente beheert de kleine wegen (gemeentewegen). Een gemeenteweg is een openbare weg die de gemeente beheert ongeacht de eigenaar van de grond.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
70 km/u. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u. Er moet dus geen verkeersbord geplaatst worden om je aan deze limiet te doen herinneren. Let op, in Wallonië en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom nog steeds 90 km/u.
E-wegen (Europese autosnelwegen) zijn rijkswegen met een Europese aansluiting op buitenlandse doorgaande wegen.
Rijrichtingen gescheiden door een wegmarkering
In Vlaanderen en het Brusselse gewest : 70 km/uur. In Wallonië : 90 km/uur.
Het beheer van de Vlaamse wegen is in handen van het Departement mobiliteit en openbare werken. Dit departement werkt samen met het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap beheert ongeveer 7.000 km aan gewest- en autowegen, en meer dan 7.700 km aan fietspaden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is, als intern verzelfstandigd agentschap (IVA) één van de schakels van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
In heel veel gevallen bedraagt de breedte van een buurtweg 3 of 4 m. Let wel De wet op de buurtwegen werd afgeschaft door het decreet van 10 april 2019.
Chemin werd later vertaald als buurtweg, sentier als voetweg. Voetwegen zijn volwaardige buurtwegen, maar in de regel smaller dan een buurtweg. Meestal zijn ze minder dan anderhalve meter breed en daarom minder geschikt voor gemotoriseerd verkeer.
Het lokale bestuur is verantwoordelijk voor zijn gemeentewegen en is dus ook verantwoordelijk voor het openen en open houden (onderhoud) van deze wegen.
Ondanks dat de N-wegen in Nederland slechts 6 procent van het totale wegennet opmaken, claimen de wegen liefst 1 op de 5 doden. Gemiddeld gekeken zijn provinciale wegen liefst driemaal gevaarlijker dan rijkswegen.
De A staat voor autosnelweg. De N voor nationale weg. De nummers zijn door de overheid bedacht en voor een groot gedeelte een keer gepland. Als wegen zoals de A3 dan niet gebouwd worden, dan is dat nummer overgeslagen.
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet de minimumconstructiesnelheid. Rijd je te langzaam zonder aanleiding en breng je daarmee het andere verkeer in gevaar, dan riskeer je wel een boete.