Temperatuur tot 1050 ⁰C De uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor ligt hoger dan de uitlaatgastemperatuur van een dieselmotor. Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Een noodzakelijke tijd. Inderdaad, je motor moet op bedrijfstemperatuur zijn om perfect te kunnen functioneren. Het beste is om direct na de start rustig weg te rijden. De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C.
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Het gebied tussen de kleppen en de bougie bereikt de hoogste temperatuur in de cilinderkop. Hier kan het aluminium temperaturen bereiken van meer dan 250 °C.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
In de zuigerveerzone kunnen temperaturen tot ca 280 °C voorkomen, de lageruitreedtemperatuur kan tot 180 °C bedragen en de bulkolietemperatuur zal ergens tussen 85 en 140 °C liggen bij een motor op bedrijfstemperatuur.
De zuiger beweegt van het ODP naar het BDP. De lucht wordt samengeperst. Daardoor stijgt de temperatuur van de lucht en kan, afhankelijk van de compressieverhouding, een temperatuur van ongeveer 550 graden bereiken. Bij een benzinemotor bedraagt die temperatuur ongeveer 400 graden.
Zelf koelvloeistof bijvullen
De vloeistof zit in het expansievat onder de motorkap. Meestal is dit een doorzichtig vat met een dop erop. Op dit vat staat een maximum en minimum streepje. Is het koelvloeistofniveau vlak bij het minimum, dan moet u de koelvloeistof bijvullen.
Wat kun je doen? Vermoed je dat dit de oorzaak is van je oververhitte motor? Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden! Daarbij was het buiten de auto 35 graden. Ook wanneer het buiten 25 of 30 graden is, kan het in je auto 40 graden worden.
Sowieso is dat de vuistregel voor alle motorrijders: hoe kort de rit ook zal zijn, draag altijd beschermende motorkleding. Een schuiver over asfalt of andere ondergrond kan zonder bescherming pijnlijk aflopen. Kom niet in de verleiding om met temperaturen van meer dan 25 graden minder motorkleding te dragen.
Zowel de motorolie als de koelvloeistof hebben de taak om de motor inwendig de koelen. In het koelsysteem van een motor zitten een aantal zeer belangrijke onderdelen die hieronder opgesomd zijn: Expansiereservoir; Hier zit een voorraad koelvloeistof opgeslagen. Kachelradiateur; voor de interieurverwarming.
Motor in bochten
Van nature ligt die grens bij motorrijders rond de 20°. Als een bocht scherper is dan vooraf ingeschat is een correctie eigenlijk alleen mogelijk door de hellingshoek waarin je je motor de bocht door stuurt.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Te hard accelereren kan ertoe leiden dat je gaat slippen. Wees vooral voorzichtig bij ijzige of natte omstandigheden.
Hoe lang moet je rijden na het gebruik van startkabels? Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen.
Bij het warm worden van de uitlaat kan chroom/nikkel blauw kleuren. Best logisch aangezien uitlaatgas een temperatuur bereikt van 500 tot 800 graden Celsius.
Bij automotoren wordt de koelvloeistoftemperatuur meestal rond 80 of 90 graden gehouden.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Eén van de vaakst voorkomende oorzaken voor oververhitting van een automotor is een te laag koelvloeistofpeil. De koelvloeistof zorgt er namelijk voor dat de motor de juiste bedrijfstemperatuur aanhoudt. Dit weet het middel te bewerkstelligen, doordat het binnen het circulaire afgesloten koelsysteem rondgepompt wordt.