Je helpt ons bij de bestrijding van phishing en oplichting door verdachte berichten te sturen aan [email protected]. Stuur het bericht bij voorkeur mee als bijlage. We hebben namelijk de technische informatie van het oorspronkelijke bericht nodig. In de instructie lees je hoe je een bericht als bijlage verstuurt.
Banken vergoeden slachtoffers van phishing immers niet zo gemakkelijk als zou moeten. Bij een niet-toegestane transactie zoals phishing is de bank nochtans wettelijk verplicht om het bedrag terug te betalen, tenzij de bank kan bewijzen dat die transactie het gevolg is van jouw fraude, opzet, of grof nalatig handelen.
Meld elke vorm van fraude in ieder geval binnen 13 maanden bij ons.Bel direct met 088-722 66 00. Zit er meer tijd tussen de fraude en de melding, dan kunnen we de procedure niet meer opstarten.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Heb jij het geld niet zelf overgemaakt zoals bij phishing of als jouw bankpas wordt gestolen, dan wordt de schade in beginsel wel vergoed. Ben jij zelf erg nalatig geweest, dan kan de bank besluiten om de schade maar gedeeltelijk of helemaal niet te vergoeden.
De dader worden gedagvaard en je kan op de zitting de ontnomen bedragen terugvorderen. Wanneer de daders toch voor de rechtbank komen, zijn het aldus vaak de kleine garnalen die niet de middelen hebben om de schadevergoeding te betalen. Je bekomt dan wel vonnis, maar je geld zie je zo nooit terug.
Phishing is een vorm van oplichting waarbij cybercriminelen zich voordoen als bijvoorbeeld een instantie, bedrijf of familielid. Met behulp van nepberichten proberen ze gegevens of geld buit te maken. Zo'n nepbericht kan een e-mail zijn, maar ook een WhatsAppje of sms'je.
Een e-mail, tekstbericht of betaalverzoek met een foute link erin is een veelgebruikte manier om je gegevens te achterhalen of je over te halen om geld over te maken. Dit heet phishing.
Wanneer u een e-mail of sms ontvangt waarin staat dat er "verdachte activiteit op uw rekening" is geweest, gaan alle alarmbellen rinkelen. Daarom werkt deze oplichting zo goed voor oplichters, want slachtoffers worden niet alleen geconfronteerd met urgentie en paniek - ze worden ook geconfronteerd met verwarring.
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij je via een e-mailbericht naar een valse website wordt gelokt die sterk op een site van een bank (of bedrijf) lijkt. Wanneer je je persoonlijke gegevens op de valse website invoert kan de oplichter deze gebruiken om zelf transacties of aankopen uit te voeren.
Doe aangifte bij de politie
Ben je slachtoffer van cybercrime, zet je computer of ander apparaat niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie, want het kan bewijsmateriaal zijn. Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau.
Rabobank: https://bankieren.rabobank.nl/omgevingskeuze/qsl_debitcardlogon.do. SNS: https://www.snsbank.nl/online/web/mijnsns/inloggen/#/
Is dat wel veilig? Dat is het zeker! Met onze inlogprocedures is internetbankieren via de Rabo App of Rabo Online Bankieren op het web heel veilig. Lees meer over onze veiligheidsprocedures zodat jij veilig online kunt bankieren.
Koppel je apparaat los
Sommige phishingaanvallen kunnen gevaarlijker zijn, en door op een phishinglink te klikken kun je scammers toegang geven tot je computer, mobiele telefoon of een ander apparaat. Ze kunnen malware installeren, informatie over jou en je apparaat verzamelen of bediening op afstand krijgen.
Als je het kunt vermijden, kun je beter niet op spamberichten klikken en ze niet openen. Als je twijfelt, wees dan voorzichtig en verwijder berichten die je niet vertrouwt. Antwoord nooit op een spambericht. Als je dat doet, zien de oplichters dat je e-mailadres actief is en roep je nog meer spam over je af.
Internetcriminelen kunnen toegang krijgen tot online betaalaccounts (zoals je PayPal-account), aankopen doen in iemands naam, geheime bedrijfsgegevens inzien of fraude plegen. Door middel van dergelijke hackaanvallen, trojans of phishing worden jaarlijks ontelbare accounts gestolen.
Een listige moderne variant van de bankoverval is hacken. Digitale bankrovers kunnen computers besmetten met een virus en op die manier de beveiligde omgeving van internetbankieren overnemen. Op die manier kan een bankrekening van een nietsvermoedende rekeninghouder worden geplunderd.
Een bankrekening kan geblokkeerd worden door de politie als er verdenking is van fraude, witwassen zoals geldezelschap of terrorismefinanciering. De politie kan dan een bevelschrift aan de bank geven om de rekening te blokkeren.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.