Hang meteen op! Heb je al geld overgemaakt, de oplichters laten 'meekijken' in Mijn ING of kom je erachter dat er al geld van je rekening is afgeschreven? Neem dan direct contact op met de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week).
Telefonisch contact. Je kunt ons direct bellen als je fraude of skimming vermoedt. Ook als je Betaalpas creditcard, Mobiel Bankieren App of sms-functie geblokkeerd is. Of als iemand geprobeerd heeft je bankgegevens te ontfutselen.
Mobiel bankieren op een open netwerk
Thuis kun je je bankzaken regelen via de app of Mijn ING met je beveiligde internetverbinding. Ben je buitenshuis, bijvoorbeeld in de trein of in een café? Dan weet je niet of de internetverbinding (wifi) die je gebruikt beveiligd is. De app is dan een goed en veilig alternatief.
Maar soms is het telefoontje toch echt. De bank kan u bellen om u ervoor te waarschuwen dat u slachtoffer bent van fraude en om aan te kondigen dat uw rekening en pasjes tijdelijk geblokkeerd worden. De bank kan u ook vragen stellen over uw transacties, omdat u verdacht wordt van betrokkenheid bij witwassen.
Zet je scanner aan met de oranje knop, richt de camera goed op je scherm en scan de kleurencode. Toets je zelfgekozen pincode in en controleer de opdracht op het scherm van de scanner. Bevestig de opdracht door de code die in de scanner verschijnt, over te typen in Mijn ING. En klaar ben je.
Door een betaalverzoek in het de ING Bankieren-app te starten, kun je na het invoeren van het bedrag een qr-code aanmaken. Deze code laat je vervolgens scannen door de persoon die geld aan je verschuldigd is. In het menu van de app is hier een nieuwe scanknop voor toegevoegd.
– een nieuwe betaalkaart of inlogapparaatje wordt automatisch toegestuurd naar uw woonadres; – een oude betaalkaart kunt u doorknippen, dwars door de vergulde betaalchip, en weggooien; – banken vragen nooit een oude betaalkaart of inlogapparaatje op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Oproep van Rabobank ( 088 7222600) gaat rechtstreeks naar voicemail.
Of je wilt gewoon bankieren zoals je gewend bent: achter je computer. Dat laatste kan nog gewoon bij de meeste traditionele banken. Je bent niet verplicht om de app te gebruiken bij ABN Amro, Rabobank, Triodos en de Volksbank (ASN Bank, SNS, Regiobank).
Heb je geen smartphone of tablet? Dan moet je je inlog bevestigen met de ING Scanner. Je krijgt dan een kleurencode te zien die je moet scannen. Daarna krijg je een code, die je overtypt in Mijn ING.
De oplichter heeft vaak toegang tot privégegevens van slachtoffers. Mogelijk zijn deze gegevens illegaal verhandeld op internet of via een datalek in handen van de crimineel gekomen. De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels.
Misschien heb je er wel eens van gehoord: oplichters bellen je zomaar op en zeggen dat ze bij een bank, politie of overheidsinstantie werken. Dit noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. De beller vertelt dat je geld of je rekening in gevaar is.
Belangrijk om te weten is dat zelfs als iemand ten onrechte gebruikmaakt van de telefoon van een ander, de betaalrekening niet direct toegankelijk is. Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Alleen met die persoonlijke code is de betaalrekening toegankelijk.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Ervaringen over 0205176767
Het zou de ABN AMRO zijn die enkele vragen wilden stellen ten behoeve van de service. Ik wil vaststellen of het werkelijk de ABN bank is.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
De bescherming tegen virussen is een breder onderwerp dat hier niet op zijn plaats is. De verzending van je rekeningnummer via e-mail heeft immers weinig met virussen te maken. Globaal genomen is het geven van je rekeningnummer via e-mail ongevaarlijk.
Je moet de scanner zowel in Mijn ING als in Mijn ING Zakelijk activeren. Als je de scanner al hebt ontvangen en geactiveerd voor je particuliere rekening dan hoef je alleen nog de scanner te activeren voor je zakelijke rekening.
De mogelijkheid om met behulp van een QR-code de ING Mobiel Bankieren App een extra toestel te installeren is uit de app gehaald. Als je de app ook op een ander toestel wilt installeren, kun je dat nu alleen doen door de app op het andere toestel te downloaden en te activeren zoals met de app op het eerste toestel.