Open je Word-document, ga naar je Invoegtoepassingen en selecteer Lucidchart in het tabblad Invoegen. 4. Selecteer je SWOT-analyse uit de lijst met documenten om deze in te voegen in je Word-document.
de sterkte-zwakteanalyse
(v.) sterkte-zwakteanalyses (meerv.) Bron: WikiWoordenboek. Met een sterkte-zwakteanalyse onderzoek je waar de onderneming sterk in is en waarin minder sterk.
Een persoonlijke SWOT Analyse is eigenlijk een invulschema met vier kwadranten, die je zelf eenvoudig kunt maken. Plaats in het kwadrant linksboven je sterktes en rechtsboven je zwaktes. Linksonder zet je je kansen en rechtsonder de bedreigingen. Probeer om in alle kwadranten ten minste 3 of 4 aspecten te benoemen.
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
De SWOT-analyse is een onmisbaar onderdeel van je marketingplan. Je onderzoekt de sterktes (Strengths) en zwaktes (Weaknesses) van de organisatie en bekijkt welke kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) er spelen in de branche en op de gehele markt.
De confrontatiematrix is een onmisbaar vervolg van de SWOT analyse. De matrix laat met groene en rode kleuren zien hoe de aansluiting met je markt er uit ziet. Dit noemen we de markt-fit.
Wees flexibel in je gedrag
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg er dus ook voor dat je jouw succes op meerdere manieren kunt bereiken. Als een bepaalde manier niet leidt tot succes doe dan wat anders. Dit vraagt ook doorzettingsvermogen; leer om te gaan met tegenslagen.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Situatieanalyse maken
Begin met het maken van de situatieanalyse. Bij de situatieanalyse onderzoek je de huidige stand van zaken. Formuleer de doelstellingen van je onderzoek en voer de analyse van de externe omgeving en de analyse van de interne omgeving uit. Dit levert sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen op.
De bedrijfsanalyse onderzoekt welke groeimogelijkheden, verbeterpunten of veranderingen jou bedrijf kan doorvoeren om hogere resultaten te behalen. De bedrijfsanalyse bestaat uit twee onderdelen: De interne analyse en de externe analyse.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
Probeer een positieve tint te geven aan jouw zwakke punten door je zwakke punt om te bouwen naar een sterk punt. Wees selectief met sterke en zwakke punten, benoem enkel de punten die relevant zijn voor de functie waar jij op solliciteert. Wees eerlijk, maar niet te. Noem alleen sterke en zwakke punten die waar zijn.
Hoofdaandachtspunten (key issues); op basis van de confrontatiematrix beschrijf je per kwadrant de belangrijkste (strategische) verbanden. Deze verbanden noemen we de zogenaamde 'hoofdaandachtspunten'.
Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en Threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Sterke punten binnen een organisatie kunnen zijn; voorloper zijn op het gebied van ICT, een betrokken management, klanten aan het bedrijf weten te binden, marktleider zijn binnen het werkgebied, veel tijd investeren in productinnovatie, een goede bedrijfslocatie, veel tevreden afnemers, een professionele ...
Voor de externe analyse ga je kijken naar de ontwikkelingen in de bedrijfstak, de afnemers van je dienst of product, de concurrentie, de distributie en de invloed van de macro omgeving zoals juridische en politieke factoren.
bedreigingen: wat staat er (mogelijk) in de weg en welke belemmeringen zijn er waardoor je je niet verder kan ontwikkelen? Dit zijn bedreigingen waar je invloed op hebt, zoals concurrerende collega's, of bedreigingen die onverwachts kunnen komen.
Een handige methode om uw organisatie te leren kennen en te kijken waar uw organisatie staat en naartoe moet, is de SWOT-analyse. De vier letters staan voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Oftewel: wat zijn de sterke en zwakke kanten van uw organisatie, en welke kansen en bedreigingen zijn er?