Wij hopen spoedig iets van u te vernemen.Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet.Ik zie uw reactie graag tegemoet.In afwachting van uw spoedige reactie, …
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Maak samen van de volgende zinnen beleefde vragen: Voorbeeld: - Ik wil dat je het raam dichtdoet: Wil je (misschien) het raam even dicht doen? - Ik vraag of je een potlood voor me hebt. Mag ik (misschien) je potlood even lenen?
Volgens email etiquette is het gebruikelijk dat een zakelijke mail binnen 24 tot 48 uur een reactie behoeft. Één à twee werkdagen, dus – en dan ben je aan de beurt (mits je natuurlijk geen out-of-office melding hebt ontvangen).
Start je de e-mail met Geachte, blijf dan consequent en spreek de geadresseerde in de hele e-mail aan met u. In de andere gevallen gebruik je 'je' en 'jij'. Na de aanhef volgt een korte inleiding. Hierin schrijf je waarom je de e-mail stuurt of schrijf je iets aardigs voor de ander.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Geef de persoon de tijd om te reageren. Reageert die niet? Dan kun je de persoon nogmaals een reminder sturen, met exact dezelfde tekst. Wanneer de persoon reageert dan geeft die meestal zelf wel aan waarom die niet eerder heeft gereageerd op jouw mail.
Hallo Jan, Ik wilde snel een berichtje sturen om mijn e-mail over een kort gesprek op te volgen. Aangezien ik nog niets terug gehoord heb, vraag ik me af of je de e-mail wel goed hebt ontvangen.
Een duidelijke vraag zorgt voor een duidelijk antwoord. Een onduidelijke vraag zal leiden tot een onduidelijk antwoord. Als je weet hoe je de goede vragen moet stellen, kun je alles weten. Een probleem is niets anders dan een vraag waar je nog geen antwoord op hebt.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact met mij op. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u mij bellen of mailen. Ik hoop dat ik snel iets van u hoor.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.
Wil je een aantal vragen aan de geadresseerde stellen, formuleer je vragen dan puntsgewijs en zo specifiek mogelijk. In het geval dat je een e-mail beantwoordt, geef dan op zo'n heldere en volledige wijze antwoord. Doe dit – in verband met de leesbaarheid – wederom puntsgewijs.
Stuur gauw een bericht achter je boze e-mail aan met: “Sorry, die laatste mail heb ik te snel verzonden, zonder er goed over na te denken. Kunnen we even bellen zodra je tijd hebt?” Door het stof dus. Alleen door vragen om vergeving kun je weer met een schone lei verder in deze vriendschap of zakelijke relatie.
Is het de of het mail
In de Nederlandse taal gebruiken wij de mail.
Speel niet hard to get, maar laat juist zien dat je serieus bent en er echt voor wil gaan. Reageer terug op de momenten dat jij er zin in hebt en wacht niet te lang. Als iemand ook écht geïnteresseerd is in jou, dan zal hij/zij ook steeds sneller reageren.
Soms kan je niet meteen reageren, omdat je tijd nodig hebt om niet te vluchtig op een bericht te reageren. Reageer wel altijd binnen 48 uur, zoals het een ongeschreven regel is bij andere correspondentiemiddelen.''
Als de ander eerst iets stuurt, wil zestig procent uiterlijk de volgende dag antwoord. Een op de drie vindt een reactie binnen een week ook nog acceptabel. Als je je blauwe vinkjes op WhatsApp aan hebt staan, moet je oppassen – vooral als je date een vrouw betreft.
Begin een formele e-mail altijd met een toepasselijke aanhef. Je kunt de geadresseerde het beste bij zijn of haar naam noemen (als je die kent). De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma.
Begin met de juiste aanspreking
Gebruik bij het mailen naar een docent altijd een vrij formele aanspreking, liefst 'Geachte professor', en gebruik zeker nooit aansprekingen zoals 'hoi'.