Wij hopen spoedig iets van u te vernemen. Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet. Ik zie uw reactie graag tegemoet. In afwachting van uw spoedige reactie, …
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Doe je verzoek door een vraag te stellen
Mensen zullen pas goed aan jouw verzoek voldoen als ze daartoe zelf de bereidheid voelen. Bereidheid dwing je niet af. Je kunt een beroep doen op iemands bereidheid door hem of haar een vraag te stellen. Maar let wel goed op hoe je die vraag stelt.
Geef de persoon de tijd om te reageren. Reageert die niet? Dan kun je de persoon nogmaals een reminder sturen, met exact dezelfde tekst. Wanneer de persoon reageert dan geeft die meestal zelf wel aan waarom die niet eerder heeft gereageerd op jouw mail.
Je kunt een brief of email afsluiten door in afwachting van uw reactie, of in afwachting van uw reactie verblijf ik te gebruiken. Op deze manier sluit je de brief erg zakelijk af. Het is een klassieke, formele en afstandelijke afsluiting.
Volgens email etiquette is het gebruikelijk dat een zakelijke mail binnen 24 tot 48 uur een reactie behoeft. Één à twee werkdagen, dus – en dan ben je aan de beurt (mits je natuurlijk geen out-of-office melding hebt ontvangen).
Start je de e-mail met Geachte, blijf dan consequent en spreek de geadresseerde in de hele e-mail aan met u. In de andere gevallen gebruik je 'je' en 'jij'. Na de aanhef volgt een korte inleiding. Hierin schrijf je waarom je de e-mail stuurt of schrijf je iets aardigs voor de ander.
In het slot kom je terug op de in de inleiding gestelde vraag of gegeven probleemstelling. Je kan een korte samenvatting geven, je conclusie geven, een afweging maken, een oproep of aanbeveling doen of je verwachtingen uitspreken. Kies de afronding die bij je tekst past.
Met die zin bied je de lezer een mogelijkheid tot contact. Je zegt bijvoorbeeld waar hij terecht kan met verdere vragen. Kijk wel uit voor verouderde zinnen als 'In afwachting van uw reactie, verblijf ik. ' Beter is 'Ik zie uw reactie graag tegemoet' of 'Graag horen wij of u gebruik wilt maken van dit aanbod.
met een conclusie of met een samenvatting van uw betoog. Ook herhaling is bij een dergelijke afsluiting een goed middel, Bij openingstoespraken is het een goed idee om te eindigen met een blik op de toekomst.
Woorden die je meent. Als jij een e-mail naar een klant verstuurt met een oplossing voor een probleem of als je een offerte verstrekt hebt, dan kan het beëindigen van de correspondentie met 'neem gerust contact op als u vragen heeft' bijzonder veel nut hebben, en zijn het tevens woorden die je absoluut meent.
Zet jouw kernboodschappen bovenaan je zakelijke e-mail. De ontvanger wil zo snel mogelijk weten wat je hem te vertellen hebt. Daarbij helpt, zoals gezegd, een goed onderwerp. Een ander advies is om de mail te starten met de belangrijkste boodschappen die je hebt te melden (de kernboodschappen).
Hallo Jan, Ik wilde snel een berichtje sturen om mijn e-mail over een kort gesprek op te volgen. Aangezien ik nog niets terug gehoord heb, vraag ik me af of je de e-mail wel goed hebt ontvangen.
follow-ups (meerv.) Voorbeeld: `Het project krijgt een follow-up. Er is geld voor gevonden.
De slotformule is de groet waarmee je afsluit. Stem deze af op de andere onderdelen van je brief of e-mail, zoals de aanhef. Bij een formele aanhef gebruik je dus ook een formele of neutrale slotformule. Een veelgebruikte neutrale slotformule is Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten.
Begin simpelweg met typen en maak je verhaal. De eerste zin hoeft niet de zin te zijn die je als eerste typt. Denk er pas over na als je de basistekst klaar hebt. Waarschijnlijk bedenk je de eerste zin dan ook veel sneller, omdat je al weet waar je tekst over gaat.
Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Laat deze persoon gaan
Als je crush na je laatste poging alsnog niks van zich laat horen, laat hem of haar dan gaan. Hij of zij is het niet waard en je kan je tijd beter aan een ander besteden. Voel je vooral niet persoonlijk aangevallen als je geghost wordt.
App ons ook als eerst
Als je nummers uitwisselt met een jongen, mag je ons best als eerste appen. Nogmaals, de meeste mannen vinden appen stom, dus het wordt gewaardeerd als jij het eerste appje stuurt. De meeste mannen zullen zich geflatteerd voelen en zullen het zien als een bevestiging dat je ons leuk vindt.
Hij is namelijk ontzettend bang het te verknallen
Hij is bang dat je er op afknapt of hij weet niet goed wat hij moet zeggen. Uit voorzichtigheid zegt hij maar niks of reageert hij kortaf. Het kan dus zijn dat het líjkt alsof hij geen interesse heeft, maar in feite heeft hij dat juist wél.