Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen. Om uw afschrift of uittreksel buiten Nederland te gebruiken, is vaak legalisatie nodig.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.
Alleen u kunt uw persoonlijke gegevens kan bekijken via MijnOverheid. Uw gegevens zijn alleen toegankelijk, nadat u heeft ingelogd met uw DigiD.
De gemeente behandelt uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt de akte per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u de akte ontvangt.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs dat uw geboorte is ingeschreven in het bevolkingsregister. U kunt een afschrift van de akte opvragen in het Nederlands of als meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt dit aan bij de gemeente waar u geboren bent .
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Benodigde documenten voor registratie
Uw verblijfsvergunning (indien van toepassing, een sticker in uw paspoort, een plastic ID-kaart of een brief van de IND). Uw huurcontract. Een gewaarmerkt afschrift van uw geboorteakte . Uw buitenlandse huwelijksakte, bewijs van geregistreerd partnerschap of echtscheiding (indien van toepassing).
Het verschil tussen een uittreksel en een afschrift is dat op een afschrift alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand staan vermeld en op een uittreksel een deel van de gegevens staan.
Reizen om paspoort of geboorteakte te krijgen
Kunt u het paspoort en/of de geboorteakte niet aanvragen via uw ambassade? Dan moet u naar uw eigen land reizen. Soms kunt u andere mensen vragen of zij de documenten opvragen in uw geboorteland. Denk aan familie, vrienden, notaris of advocaat.
Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u geregistreerd staat in de BRP. U kunt dit ook voor uw kinderen zien. Daarvoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.
Heeft u tijdens uw aanvraag voor een paspoort of ID-kaart bij een Nederlandse ambassade of consulaat-generaal een volgnummer gekregen? Dan kunt u online de status van uw aanvraag bekijken. Heeft u geen volgnummer gekregen? Dan kunt u de status niet online bekijken.
Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen. Om uw afschrift of uittreksel buiten Nederland te gebruiken, is vaak legalisatie nodig.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden.
Voortaan kunnen burgers uittreksels en afschriften van akten van de burgerlijke stand geheel digitaal raadplegen en downloaden.
Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.
U vraagt het uittreksel online aan. U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen via de post. Het uittreksel kost € 17,10.
Alle geboortecertificaten van Schotland die worden geleverd, zijn volledige, lange officiële kopieën. Het geboortecertificaat bevat normaal gesproken de volledige naam van het kind, de naam van de moeder, de naam van de vader (bij registratie), geboortedatum, geboorteplaats (Schotland) en het registratiedistrict (Schotland) .
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Open het aanvraagformulier uittreksel Basisregistratie Personen (BRP). U moet inloggen met DigiD. Kies voor "Variabel Uittreksel" en geef in het veld "aanvullende informatie" aan dat het om een historisch uittreksel gaat. Aanvragen op werkdagen tot 12.00 uur worden dezelfde dag per post verstuurd.
De overlijdensakte is nodig om de overledene te mogen begraven of cremeren. De gemeente geeft daar alleen toestemming voor wanneer u deze akte heeft. Maar de overlijdensakte is ook nodig voor andere zaken. Bijvoorbeeld voor het melden van een overlijden aan verschillende instanties, waaronder ABN AMRO.
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.
In de meeste landen is een geboorteakte nodig als bewijs van identiteit en leeftijd om naar school te gaan en/of zich in te schrijven voor examens.
Geboorteakte bij geboorteaangifte
Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: de gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte);de gegevens van de ouder(s).