De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter.Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu.Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Het laden start zodra de motor begint te lopen. Als de accu compleet leeg is, start de auto niet meer en kan hij dus ook niet opladen tijdens het rijden. Een accu raakt leeg als u bijvoorbeeld lichten aan heeft laten staan of als de auto erg lang stil heeft gestaan.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
“Houd de lading van je elektrische auto tussen 20 en 80 procent voor een optimale levensduur van de accu” Voor een zo lang mogelijke levensduur kun je de lading van je accu het beste tussen de 20 en 80 procent houden.
Een nieuwe batterij is na activering ongeveer 80% opgeladen. Een eerste keer laden wordt altijd aanbevolen. Nooit snelladen.
Tijdens het gebruik van de accu verdampt het demiwater. Daarom dien je regelmatig (minimaal iedere 3 maanden) het zuurniveau te controleren. Zakt het niveau van het demiwater namelijk onder het minimumniveau, dan kan er een storing optreden.
Als de auto uit staat, betekent een meting van 12,2 V-12,6 V dat de accu in goede staat is en volledig is opgeladen, en als de gemeten spanning minder dan 12,2 V bedraagt, is de accu zwak en moet hij wellicht worden vervangen.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Als u uw accu helemaal heeft volgeladen met een goede acculader, dan is de accuspanning direct daarna vaak meer dan 13 volt.
Het antwoord hierop is niet eenduidig, want het hangt ook af van het soort accu. Maar van een lege 12V accu is gemiddeld sprake als deze ongeveer onder de 10V komt. Een startaccu is na ongeveer 20% ontlading eigenlijk al leeg. Lees: dan heeft deze nog 10V.
Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
Batterijen en accu's leveren een gelijkspanning. Bij batterijen en accu's stromen de elektronen dus altijd één richting in. Afhankelijk van het apparaat waar de batterij stroom voor levert kan de stroomsterkte groter of minder groot worden. Echter blijft de richting van de stroom altijd gelijk.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Tip 1: percentage accu tussen 20 en 80%.
Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan. Auto opladen tot 90% zinvol? Dit is niet ideaal maar beter dan de volle 100%.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn. En als je geen voltmeter hebt of niet onder de motorkap wilt kruipen, kun je spanningsmeters vinden die je op de aansteker kunt aansluiten en zo de spanning van je accu meten.
Hoe lang moet je rijden na het gebruik van startkabels? Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Waarom loopt een accu leeg? Door een te lage of te hoge laadspanning kan de accu van uw auto leeg raken. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden minder tot niet goed op. Een te hoge laadspanning kan leiden tot het opblazen van de accu.