Sinds 1 mei 2017 kun je ook een BKR-registratie krijgen voor het afsluiten van een mobiel abonnement met telefoon. Je krijgt een positieve registratie als je meer dan 250 euro moet betalen voor het toestel gedurende de looptijd van je contract. Je sluit een nieuw abonnement af met telefoon.
Leen je meer dan 250 euro voor je telefoon? Dan zijn providers wettelijk verplicht om je in de BKR te registreren. Ze zijn dan ook wettelijk verplicht om een BKR-check te doen. Zo controleren ze of je de lening kunt afbetalen.
Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan staat dat ook bij ons geregistreerd.
Gevolgen telefoonkrediet voor een hypotheek
Een telefoonabonnement geeft invloed op jouw maximale hypotheek. Bij een gemiddeld inkomen van € 38.000,- per jaar kun je met een telefoonkrediet van € 800,- rond € 4.300,- minder hypotheek lenen.
Zolang je een telefoonkrediet hebt, is die bekend bij ons. Zodra je voor de laatste keer je telefoonkrediet hebt betaald, laat de telecomaanbieder ons dat weten. Je registratie blijft dan nog 5 jaar staan. Daarna wordt die verwijderd.
Waarom blijft BKR-registratie zolang staan? De BKR-registratie blijft dus vijf jaar nadat je een lening hebt afbetaald staan. De reden dat de BKR-registratie zolang zichtbaar blijft, is om jou te beschermen tegen verdere financiële problemen. Voor banken en kredietverstrekkers is het tegelijkertijd een goede toetsing.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
Sinds 1 mei 2017 word je geregistreerd bij het BKR als je een mobiele telefoon abonnement afsluit boven de € 250,-. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van je toestel, niet voor maandelijkse kosten zoals bellen en internetten.
De BKR-registratie is met het dichten van de betalingsachterstand dan ook nog niet afgekocht. Sterker nog: voor toekomstige kredietverstrekkers blijft zelfs nadat u de volledige lening heeft terugbetaald, nog zichtbaar dat u een achterstand had opgelopen.
Dan checkt een kredietaanbieder de leningen die je hebt (gehad) en je betaalgedrag. Daarvoor vragen ze je gegevens bij ons op. Als je altijd op tijd hebt betaald, is dat een voordeel. De kredietaanbieder ziet dan dat je betaalgedrag in orde is.
Controle op negatieve BKR-registraties
Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-)? Dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.
De overeenkomst voor het krediet wordt gesloten wanneer Klarna je aanvraag voor Betaal in delen accepteert. De benodigde documenten worden je per brief toegestuurd. Klarna meldt deze overeenkomst bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel.
Ja, dat kan. Het maximale kredietbedrag van alle telefoons bij elkaar mag dan € 1000,- zijn. Iedere telefoon wordt als een apart krediet gezien. Daarom wordt voor elke telefoon opnieuw gevraagd om de inkomens – en lastentoets in te vullen en doet de provider een BKR-check.
Het BKR houdt van elke Nederlander een overzicht bij van leningen, kredieten en schulden. De kredietverstrekker gebruikt dit om in te schatten hoe goed u in staat bent de gevraagde lening te dragen en zal dit meewegen in het besluit om uw aanvraag wel of niet toe te wijzen.
Bij een positieve BKR-registratie gaat een lening wel mee in de toetsing voor de maximale hypotheek; het kan zijn dat je door de geregistreerde lening minder hypotheek kunt krijgen. Ook als je een negatieve BKR-registratie hebt, is het afsluiten van een hypotheek vaak mogelijk.
Toestelkrediet onder de €250,- = zonder BKR registratie. De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt per 1 mei 2017 ook voor het kopen van een telefoon met een gespreide betaling. De overheid heeft bepaald dat als je gespreid wilt betalen, je eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Een lening dus.
Ook een codering op een roodstand op jouw betaalrekening wordt zwaarder aangemerkt. Een A4 codering is de zwaarste codering. Er is geen bank in Nederland die een klant accepteert met een A4 codering. Zelfs met een acceptabele plausibele verklaring is dit onmogelijk.
De A3 codering is geplaatst omdat je een achterstand hebt gehad bij de bank en er een deel van de schuld is afgeboekt op een lening, roodstand, verzendhuiskrediet, creditcard, lease of een hypotheek.
Met een negatieve BKR-registratie, krijg je bij de meeste geldverstrekkers geen hypotheek. Probeer eerst je betalingsachterstand weg te werken. Na aflossing van een lening blijft jouw kredietregistratie nog 5 jaar staan. Deze informatie zal een hypotheekverstrekker meenemen bij de beoordeling van een hypotheekaanvraag.
U komt erachter of u een positieve of een negatieve BKR registratie heeft door uw BKR-overzicht op te vragen. U kunt uw BKR overzicht online opvragen via de website www.bkr.nl. Hierbij kunt u inloggen met uw bankpas via iDIN.
Kredietaanbieders geven een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt aan ons door. En zij geven een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent door. Deze registraties worden ook wel positieve registraties genoemd.
Bij het BKR kijken we of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen of je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening. We zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de toets te bewaren.
Als u een telefoonabonnement heeft afgesloten samen met een mobiele telefoon voor een vaste prijs per maand, dan is dit een lening. U betaalt de kosten van de mobiele telefoon namelijk af tijdens uw abonnement.
Wat zijn je bijzondere vaste maandlasten? Bijzondere (vaste) maandlasten zijn bijvoorbeeld studieschuld, alimentatie of een andere (persoonlijke) lening.