De MIA\Vamil maakt de marktintroductie en -verbreding van uw bedrijfsmiddel makkelijker door deze op de Milieulijst te zetten. Het budget voor 2022 voor MIA is € 144 miljoen. Voor Vamil is in 2022 € 25 miljoen beschikbaar.
De milieu-investeringsaftrek biedt u de mogelijkheid de fiscale winst te verlagen. U kunt tot 45% van het investeringsbedrag in mindering brengen op de winst. Het percentage van de aftrek is afhankelijk van de milieu-effecten en de gangbaarheid van het bedrijfsmiddel.
De elektrische personenauto komt in 2022 niet meer in aanmerking voor MIA. Auto's met elektrische aandrijving die voorzien zijn van zonnepanelen met een vermogen van minimaal 1 kilowattpiek krijgen in 2022 36% MIA.
14.000 ondernemers dienden in 2021 een aanvraag in voor de 2 fiscale regelingen MIA en Vamil. Het totaalbedrag dat ondernemers via belastingvoordeel (netto fiscaal voordeel) ontvangen komt in 2021 naar verwachting uit op € 119 miljoen. Dit was in 2020 nog € 90 miljoen, een stijging van ruim 30%.
Berekenen MIA\Vamil-steun
Wij hanteren voor het bepalen van de MIA\Vamil-steun de volgende berekening: MIA: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x voordeel MIA (45 %, 36% of 27%, afhankelijk van de lettercode) x 25% (nominaal belastingtarief) Vamil: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x 3%
Elektrische en waterstofvoertuigen
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen blijft wel in aanmerking komen. Van sommige elektrische bestelauto's, L7e- en waterstofvoertuigen is bij ons al bekend dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil.
Met de MIA profiteert u van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Die aftrek komt bovenop uw gebruikelijke investeringsaftrek. Met de Vamil kunt u 75% van de investeringskosten afschrijven. Dat kan op een tijdstip dat u zelf bepaalt.
Samenloop van de MIA/EIA en de KIA is wel mogelijk. Als het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen in het jaar van de investering, komt de MIA, EIA en KIA slechts in aanmerking voor het bedrag dat in het betreffende jaar is betaald. Het overige schuift door naar het volgende jaar.
Subsidie voor zonnepanelen
Heeft u een kleinverbruikers aansluiting (maximaal 3x80A) en investeert u in minimaal 15.000 Wp aan zonnepanelen – dit zijn ongeveer 50 a 60 panelen – dan komt de investering in aanmerking voor EIA. In 2022 mag u over de hele installatiekosten 45,5% ten laste brengen van uw winst.
In 2020 is de maximale MIA in totaal 13,5% voor een elektrische auto tot een maximum bedrag van 40.000 euro. Dit percentage is aanzienlijk verlaagd als je de MIA voor een elektrische auto vergelijkt met 2019. In 2019 was dit percentage nog 27% met een maximum bedrag tot 40.000 euro.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Wat is de MIA regeling? De letters MIA staan voor 'Milieu-investeringsaftrek'. Dit is een regeling die het voor ondernemers aantrekkelijk maakt om over te stappen op volledig elektrische auto's met ingebouwde zonnepanelen. Door deze milieu-investeringsaftrek toe te passen kun je de fiscale winst verlagen.
Milieu-investeringen zijn investeringen in kapitaalgoederen met als doel de bescherming, het herstel en de verbetering van het milieu.
De overheid heeft al aangekondigd dat het in 2022 een bedrag van max. 13 miljard euro vrijmaakt voor de SDE subsidie voor zonnepanelen.
De subsidie op zonnepanelen is gestopt. Wel zijn er verschillende financiële regelingen om de aanschaf en het gebruik van zonnepanelen aantrekkelijk te maken.
U moet uw investering melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, binnen 3 maanden na aankoop van het bedrijfsmiddel. Na uw melding kunt u de MIA verwerken in uw belastingaangifte. U kunt de milieu-investeringsaftrek gebruiken naast de Vamil-regeling.
Maar Lightyear wil een extra stap zetten: naast een accu waarmee de auto 625 kilometer kan rijden, liggen er zonnepanelen op het dak. Die voegen nog eens 70 km per dag toe aan het rijbereik. Zelfs in een doorgaans bewolkt land als Nederland maken zonnepanelen verschil, stelt Hoefsloot.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.