Als je positief opvoedt, geef je je kind een veilige, stimulerende omgeving om in op te groeien. Je helpt je kind dan op een positieve manier bij het aanleren van gedrag en vaardigheden. Dit doe je met liefde, positieve aandacht en ondersteuning.
Een kind voelt zich veilig en ontspannen als het weet dat het goed gaat met de relatie tussen de ouders en dat ze elkaar respecteren. Dus vergeet vooral niet om oprechte aandacht in elkaar als partner te blijven steken en doe regelmatig ook iets leuks met zijn tweeën (en praat dan niet alleen over de kinderen).
Het bieden van structuur. Bijvoorbeeld zorgen voor regelmaat en orde en consistent handelen; Het overdragen van kennis en het bijbrengen van waarden en normen. Bijvoorbeeld uitleg en informatie geven, eigen verantwoordelijkheid stimuleren, ongewenst gedrag ontmoedigen of negeren en goed gedrag belonen.
Het respecteren van de zelfstandigheid van je kind, het bieden van structuur en het stellen van grenzen horen ook bij het opvoeden. Net zoals het stimuleren van de ontwikkeling van je kind, het begeleiden van hoe je met elkaar omgaat en het bijbrengen van kennis, normen en waarden.
Een moeder, een lieve, zorgzame mama, die wil iedereen het liefst. Iemand die van je houdt, die om je geeft, bij wie jij je veilig mag en kan voelen. Met wie je kan praten, maar ook kletsen.
Veel belangrijker is het dat je kind zal uitgroeien tot een leuke volwassene. Goede ouders leggen daarom meer de nadruk op aardig zijn, empathie, goed gedrag en andere positieve vaardigheden. En blijkt je kind alsnog een talent op welk gebied dan ook, dan zal hij hier veel meer van kunnen genieten.
Werken aan de emotionele veiligheid doen we door:
Te zorgen voor een positieve en ontspannen groepssfeer, voorspelbaarheid in het dagritme en duidelijk te zijn over wat wel en niet mag en waarom; Goed te kijken en te luisteren naar je kind.
Kinderen moeten - net als volwassenen - thuisblijven als ze ziek zijn. Bij symptomen die doen denken aan het coronavirus raadpleeg je de zelfevaluatietool Self Assessment Testing (info-coronavirus.be) om na te gaan of je getest moet worden.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
Bijna alle respondenten vinden 'genieten van het leven' de allerbelangrijkste waarde. Daarna volgen 'eerlijkheid' en 'vrijheid'. Ook vinden ouders het belangrijk hun kind te leren zelfstandig te worden. De minst populaire waarden zijn 'invloedrijk zijn', 'zelfingenomenheid' en 'rijkdom'.
Zij definiëren goed genoeg ouderschap als ouderschap dat jeugdigen voldoende ondersteunt in hun ontwikkeling. In deze richtlijn spreken we, zoals gezegd, niet van ouderschap, maar van opvoederschap. Een persoon is direct ouder, maar wordt pas opvoeder in en door de contacten met zijn kind en zijn omgeving.
Kinderen vanaf 10 jaar gaan steeds meer zelfstandig media-apparatuur gebruiken, vaak op hun eigen kamer. Ze weten goed wat ze willen en wat er zoal is aan programma's, spelletjes, apps of sites. Kinderen kiezen hun eigen boeken, programma's en games.
Openheid: je kind durft zich te uiten bij jou, weet dat hij met alles bij je terecht kan en dat je eerlijk tegen hem bent. Waardering: je kind weet dat je van hem houdt met al zijn mooie en moeilijke kanten. Hij mag zijn zoals hij is.
Maak samen met de andere ouder afspraken over contact met je kind als die niet bij jou is. Dus bijvoorbeeld een vaste avond even bellen of skypen. Vertel je kind dat jij dit samen met de andere ouder hebt afgesproken. Dit is voor zowel jou als voor je kind heel fijn en duidelijk.
Vol vertrouwen, genieten van het moederschap en je gezin. Het moederschap als de ultieme manier van persoonlijke ontwikkeling. Voor meer plezier en ontspanning bij jezelf én je kinderen.
Schreeuwen is een teken van frustratie; frustratie is een teken van goed ouderschap. Immers, een goede ouder heeft verwachtingen en hoop rondom het gedrag van haar kinderen. Als dat niet uitkomt, raakt ze gefrustreerd. Als ze gefrustreerd is, ligt het gevaar van stemverhoging (lees: schreeuwen) op de loer.