Een goede bedrijfsnaam is kort maar krachtig, duidelijk, enthousiast, simpel, relevant maar verrassend, uniek, lang houdbaar en niet té grappig. Schakel hulp van je omgeving in voor een brainstorm. Schrijf alles op en ga daarna wegstrepen. Overtreed geen copyrightregels en misleid niet.
Een eenmanszaak een naam geven. Voor uw zaak (als natuurlijke persoon), kiest u eventueel een andere naam dan uw familienaam. In plaats van uw bloemenzaak te openen onder de naam “Jansen”, geeft u er bijvoorbeeld de voorkeur aan haar “De gouden lelie” te noemen. In dat geval opteert u voor een handelsnaam.
Een pakkende bedrijfsnaam die gemakkelijk te onthouden is, of het nu grappig of ongebruikelijk is, een verwijzing naar iets of iemand populair is, of gewoon eigenzinnig, kan een grote bijdrage leveren aan het vestigen van uw bedrijf en u zichtbaarheid geven zonder er extra werk in te steken.
Check alles over jouw naam
Vul hier op de site van de Nederlandse Voornamen Databank (NVD) je naam in en check binnen een paar seconden hoe vaak jouw naam voorkomt en in welk jaar je naam het populairst is geweest. De NVD geeft informatie over 600.000 verschillende officiële voornamen die in Nederland voorkomen.
Is de domeinnaam die je zoekt vrij, dan kun je die registreren via een registrar (hostingprovider). Is de domeinnaam bezet dan kun je via 'toon mij de gegevens' in de Whois inzien wie de houder ervan is. Je krijgt ook suggesties van domeinnamen die nog wel vrij zijn.
Zolang je in een ander geografisch gebied actief bent, mag je dezelfde naam gebruiken als andere bedrijven. Je zit elkaar dan niet in de weg, dus is er geen probleem. Natuurlijk hangt dit wel af van het soort zaak dat je hebt. Run je bijvoorbeeld een webshop, dan is die bijna niet aan een bepaalde regio te koppelen.
De naam van uw BV mag klanten niet misleiden. U mag bijvoorbeeld geen 'accountant' of 'architect' in uw handelsnaam gebruiken als u dit niet daadwerkelijk bent. Het is ook niet toegestaan om de naam van een persoon te gebruiken voor uw BV, zelfs niet als u hier toestemming voor krijgt van de betreffende persoon.
Voordelen eigen naam als bedrijfsnaam
Door je eigen naam te gebruiken, weten je klanten wie er achter het bedrijf zit. Dat kan vertrouwen opwekken, want je klanten weten direct met wie ze te maken hebben. Bovendien zet je jezelf neer als expert door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken.
Wil je een goede naam verzinnen voor je bedrijf? Het verwerken van je eigen naam in je bedrijfsnaam is geen must, maar het maakt hem wel onderscheidend. Neem bijvoorbeeld “Bloembinderij Irene”. Door een naam eraan toe te voegen is het meteen onderscheidend en laat het zien wie je bent.
Als freelancer ben jij het gezicht en de kracht van je bedrijf. Eender wat de naam voor je bedrijf wordt, ze moet ten allen tijde vertrouwen, passie en kennis uitstralen. Kies een naam waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Als ondernemer moet je vaak beslissingen nemen afgaande op je buikgevoel.
De bedrijfsnaam (handelsnaam) is de naam die u gebruikt bij het ondernemen. Het handelsnaamrecht ontstaat door het gebruik van de bedrijfsnaam. U moet uw bedrijfsnaam actief gebruiken om bescherming te krijgen van de Handelsnaamwet. Bijvoorbeeld in uw reclame, op uw gebouw, website en facturen.
De kosten van een . nl domeinnaam ligt tussen de 4 en 20 euro per jaar. Via een domeinnaam check kan je snel controleren of je een domeinnaam nog vrij is en of je hem kan registreren.
Als je begint met een besloten vennootschap, dan heb je soms gelijk twee namen nodig. Vaak krijgen de werk-bv en holding een vergelijkbare naam en dus is het niet nodig om de holding een totaal andere naam te geven, maar het mag wel. Je kunt twee verschillende bedrijfsnamen gebruiken.
Als je een handelsnaam hebt, mag een ander in dezelfde branche niet dezelfde of sterk gelijkende naam gebruiken, als er door dit gebruik verwarring kan ontstaan. Dit kan er immers toe leiden dat potentiële klanten jouw naam en die van je concurrent niet goed uit elkaar kunnen houden.
Omdat mensen een tijd lang zelf achternamen konden verzinnen. In het begin van de 19e eeuw verplichtte Napoleon iedereen om een achternaam te dragen. Als je er nog geen had, werd er een achternaam voor je verzonnen. Die verzonnen achternamen sloegen op je beroep, je woonplaats, je karakter of op je uiterlijk.
In onze namenzoeker zijn alle namen opgenomen die minstens vijf keer in het Rijksregister voorkomen. Kun je je naam niet terugvinden, dan is die dus behoorlijk zeldzaam. Check hier de namenzoeker: (door de grootte van de database kan het laden enkele seconden duren.)
Maak de handelsnaam onderscheidend
Dat wil zeggen dat een begrip zoals Dierenwinkel, Banketbakker of Psychopraktijk niet genoeg is. Wat wél is toegestaan (en duidelijk voor je klanten), is iets aan deze definitie toevoegen (bijvoorbeeld je eigen naam of een omschrijving).
Aldi is een afkorting van Albrecht Discount, vernoemd naar de oprichters: Theo en Karl Albrecht.