Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
De internationale scheepvaart stoot bijna tweemaal zoveel broeikasgassen uit als de luchtvaart – veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. amsterdam – Schepen stoten wereldwijd meer dan 1 miljard ton aan broeikasgassen uit, zo meldt de Britse krant The Independent.
Het korte antwoord is nee, duurzaam vliegen is niet mogelijk. Om echt duurzaam te zijn kun je het beste niet vliegen. Het lange antwoord is dat er wel zeker manieren zijn om ervoor te zorgen dat jouw vlucht minder impact heeft. Zoals de keuze van airline, stoel, route en CO2-compensatie.
Vliegen is een van de meest klimaatvervuilende manieren van transport. Een vliegreis is wel 7 tot 11 keer meer belastend voor het milieu dan dezelfde route per trein, en 2 tot 4x meer dan een autoreis. Er is een gigantisch gat tussen onze ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn en het huidige luchtvaartbeleid.
Minder vliegen en anders reizen
De luchtvaart in Nederland zorgt voor enorm veel geluidsoverlast en uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Het is daarom noodzakelijk dat er wat gaat veranderen. Ook jij kan iets doen om er voor te zorgen dat de luchtvaart krimpt. Ontdek wat wij doen, en wat jij kunt doen.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vliegtuigen stoten naast CO2 als gevolg van de verbranding van kerosine nog andere stoffen uit. Sommige daarvan hebben een koelend effect, anderen zorgen juist voor een sterk opwarmend effect. Netto zorgen die stoffen voor een belangrijk deel van de opwarming van de aarde, blijkt uit het EASA-onderzoek.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Je wordt er tegenwoordig mee om de oren geslagen: vliegen is slechter dan vlees eten. Duidelijk is dat vliegen erg slecht is voor het klimaat. Maar is het slechter dan vlees? Op Nederlands niveau draagt de veestapel volgens de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli) voor 10% bij aan de broeikasgasuitstoot.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Zeer blauwe luchten kunnen ontstaan als de hogere luchtlagen droog zijn en als er weinig vervuiling is. Tijdens een aantal van de recente zonnige dagen was de bovenlucht erg droog zodat er geen vliegtuigstrepen gevormd werden.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Bij ons in Nederland blijkt uit waarnemingen van een satelliet dat de vliegtuigstrepen gemiddeld een tot twee dagen blijven bestaan; behoorlijk lang dus!
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
Helaas heeft het vliegen ook nadelen. Grote nadelen zelfs. Het draagt bij aan klimaatverandering, de uitstoot van fijnstof is slecht voor onze gezondheid en er ontstaat geluidsoverlast in de omgeving van luchthavens wat ook weer nadelen kan hebben voor de gezondheid van omwonenden.
Hoe vaak wordt er gevlogen
De Nederlander reist gemiddeld 1,3 keer per jaar met het vliegtuig. Het gaat hierbij om het aantal retourvluchten dat de gemiddelde Nederlander maakt. Ook personen die in een jaar tijd geen enkele vliegreis hebben gemaakt zijn in dit gemiddelde meegerekend. Vliegen is populair.