Voor het versturen van een aangetekende brief per post zal je naar een postkantoor moeten gaan, en ben je afhankelijk van de openingstijden. Daar kan je tegen betaling van ruim €9,- een brief aangetekend laten versturen binnen Nederland.
Een elektronische aangetekende brief die dezelfde juridische waarde heeft als een klassieke papieren aangetekende brief, kan enkel verstuurd worden via bedrijven die daarvoor erkend zijn door de overheid.
Versturen. Net als bij een normale e-mail stel je de Aangetekende Mail op en, indien gewenst, activeer je de Digitale Handtekening optie en/of activeer je de 2FA functie. Vervolgens stuur je met één druk op de knop de Aangetekende Mail naar de ontvanger. Dit allemaal binnen je vertrouwde mailomgeving..
Een aangetekende e-mail heeft dus dezelfde rechtsgeldigheid – juridisch gezien sta je dan ook even sterk wanneer je je aangetekende brieven digitaal verstuurt. Daarnaast is het ook honderd procent veilig, en misschien zelfs nog veiliger dan bij een bezorging per post (waar een brief letterlijk kwijt kan raken).
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
PostNL geeft daarvoor geen garantie, er is sprake van een zogenaamde inspanningsverplichting. Binnenlandse post wordt als vermist beschouwd wanneer deze niet is bezorgd en niet binnen 30 dagen na de verzending kan worden opgeleverd. De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief bedraagt €50.
Aangetekende post bezorgen we binnen Nederland doorgaans op de eerstvolgende bezorgdag (maandag t/m zaterdag).
De meeste mensen versturen een aangetekende brief via het postkantoor of een Postpunt. De postbeambte geeft u een bewijs van afgifte, waarvoor u euro 5,19 (of wat meer, naargelang het gewicht) betaalt. Uw brief wordt aangeboden bij de bestemmeling, die een ontvangstbewijs moet tekenen.
Je kunt je post online én aangetekend versturen. Wettelijk hebben de documenten dan dezelfde eigenschappen als een fysiek aangetekende brief. Kortom: “Meer zekerheid voor de prijs van een postzegel!”
Voor een aangetekende zending is een Priorzegel en een zegel voor aangetekende zending vereist. Het eenvoudigste is om je zending meteen aan het loket van het Postkantoor of PostPunt te laten frankeren.
Als u een aangetekende brief stuurt, komt de postbode bij de geadresseerde aan de deur om de brief af te geven. De postbode laat in de brievenbus een bericht achter als de geadresseerde niet thuis is, hierop staat dat de geadresseerde de brief op het postkantoor kan afhalen (afhaalbericht).
Een aangetekende zending kan alleen in ontvangst genomen worden door een andere persoon als deze in het bezit is van: het door de bestemmeling ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht dat de postbode in de brievenbus achterliet of een volmacht voor langere duur.
Wie mag een aangetekende zending in ontvangst nemen? Enkel de geadresseerde(n) of wie een postvolmacht van de geadresseerde(n) heeft mag een aangetekende zending in ontvangst nemen. De zending wordt pas afgeleverd na handtekening en controle van de identiteitskaart van de geadresseerde(n) of postvolmachthouder.
Kies voor een aangetekende zending als je wil kunnen bewijzen dat je zending of brief verstuurd werd, zonder dat er enige betwisting van de bestemmeling mogelijk is. In sommige gevallen is een Aangetekende Zending zelfs verplicht bij wet.
Ja, u kunt uw aangetekende brief naar een postbus of antwoordnummer sturen. U moet dan wel zelf de verzendkosten betalen. Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken.
Een aangetekende brief binnen Nederland per post kost tegenwoordig ruim €9,- per stuk. Daar komt bij dat je afhankelijk bent van de postbode wanneer hij of zij dit aflevert. Met de inzet van Aangetekend Mailen stuur je voor slechts €2,50 een digitale aangetekende brief.
Een aangetekende zending, aangetekend schrijven, aangetekend stuk, aangetekende brief of aangetekende post is een poststuk waarvan de verzender een bewijs van verzending ('aantekening') krijgt van het postbedrijf.
Algemeen. Op de voorzijde van een envelop schrijft of print de afzender de naam en het adres, bestaande uit straatnaam, huisnummer, postcode en plaatsnaam, van de geadresseerde, de ontvanger. Vaak wordt dit alles eerst op een etiket geprint, wat vervolgens op de envelop wordt geplakt.
Je kan in elk Postkantoor of PostPunt een aangetekende zending versturen. Standaard, met ontvangstbewijs voor absolute zekerheid of met verzekering op maat voor waardevolle zendingen. Een medewerker helpt je hierbij. Hou het afgestempelde afgiftebewijs nadien goed bij.