De 112medewerker neemt op met: “112, wie wil je spreken: politie brandweer of ambulance?”Daarna verbinden ze het gesprek door naar de juiste dienst die je verder kan helpen. De centralist van de politie wil precies weten wat er aan de hand is en bekijkt dan wat er daarna moet gebeuren.
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is;waar er hulp nodig is;welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand?Waarom bel je?
Als je een noodnummer belt, wacht dan rustig het antwoord af, maar haak zeker niet in!! Als je per ongeluk een noodnummer hebt gebeld, hang ook dan niet op, maar zeg aan de operator dat alles in orde is. Zo is de operator er zeker van dat er geen sprake is van een noodgeval.
Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op.De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Als een volwassene onterecht 112 belt, kan er een boete of een gevangenisstraf worden opgelegd. Die gevangenisstraf mag maximaal drie maanden duren, zo staat in het wetboek van strafrecht. De geldboete kan oplopen tot 9000 euro.
Het alarmnummer 112 is alleen voor spoedeisende hulp. Belt u dit nummer om een andere reden? Dan is dit misbruik (opzet) of verkeerd gebruik (per ongeluk). Misbruik is strafbaar.
Witte Kruis gaat voor teamspirit in de directe samenwerking met collega's en ketenpartners.
U betaalt geen eigen bijdrage voor het vervoer met een ambulance. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
Leeg de batterij. U kunt met een mobiel zonder beltegoed of (geldige) simkaart toch per ongeluk 112 bellen. Dit kan als de batterij niet leeg is. Op het scherm verschijnt 'noodoproep'.
Vanaf het tijdstip dat we de melding krijgen, doen we er alles aan om er binnen 10 minuten te zijn. De agenten op straat worden aangestuurd door de centralist van de Meldkamer. De centralist is het persoon die jij aan de lijnt krijgt als je 112 belt.
112 is het landelijke alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance bij spoedeisende situaties. Het nummer is gratis en kan met elke telefoon gebeld worden. Bel 112 alléén als elke seconde telt!
112 wordt gemiddeld 4500 keer per dag gebeld.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
Zorg dat je bij alarmering de volgende gegevens doorgeeft: Wie: jij naam en telefoonnummer van de melder.Waar: plaats van het ongeval.Wat: de aard van het ongeval en het aantal slachtoffers / betrokkenen.
De zwarte ambulances zijn hier in onze regio nog niet echt ingeburgerd. Meer en meer wordt er gebruik van gemaakt om een stoffelijk overschot zo snel mogelijk ergens weg te halen, of het nu om een natuurlijk overlijden gaat of een crimineel feit. Na een ongeval op de snelweg zijn we bijvoorbeeld sneller ter plaatse.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden, is de melding dus niet spoedeisend.
Oranje of geel
De meeste ambulances, politieauto's en brandweerwagens zijn ook uitgerust met oranje zwaailichten voor het geval zij op een gevaarlijke plek staan.
Via de app 112NL kun je appen én sms'en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
Dan krijgt u een centralist van de landelijke 112-centrale aan de telefoon. Wanneer u 112 belt, geef dan door: Welke hulpdienst u wilt spreken: politie, brandweer of ambulance.
De dader die 112 voor niks heeft gebeld, mag opdraaien voor de kosten die de politie, de brandweer of de ambulancezorg maakt. Bij misbruik van 112 hebben we alle gegevens van het telefoongesprek en kunnen we er makkelijk achterkomen wie de beller was.
Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. 0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar. Belt u met 0900-8844 of 144 dan betaalt u 2 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.
Een noodoproep heeft een totaal andere status (hoogste prioriteit) binnen een GSM (of UMTS) netwerk. De operator zet deze oproep zelf door naar het landelijke noodnummer. Dus een Amerikaan die in Nederland 911 probeert te bellen komt gewoon middels een noodoproep bij 112 uit.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.