Hoewel een iDEAL-betaling voor de klant feitelijk niet anders is dan een reguliere bankoverschrijving kost ze de webshop toch extra geld. Een iDEAL-betaling wordt getarifeerd met 25 tot 70 eurocent per transactie (zie onder) ten opzichte van enkele eurocenten voor een bankoverschrijving.
iDEAL is een online betaalmiddel, waarmee consumenten kunnen betalen via hun eigen bank. Niet alleen webshops maar ook andere bedrijven bieden iDEAL aan.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.
In totaal werden er in 2021 volgens Currence 1,143 miljard iDEAL-betalingen gedaan. Daarvan was 21 procent een betaalverzoek van consumenten onderling. De transacties waren goed voor in totaal 99 miljard euro. Dat is een stijging van 41 procent, wat erop wijst dat er gemiddeld grotere bedragen betaald worden via iDEAL.
iDEAL kent geen chargebackregeling zoals creditcards en PayPal. Met zo'n regeling krijg je je geld terug als het product bijvoorbeeld niet geleverd wordt. Je kunt een betaling met iDEAL niet terugboeken via je bank, zoals met een eenmalige incasso wel kan.
iDEAL is gebaseerd op de mobiel bankieren app en internetbankieromgeving en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren. Banken werken voortdurend aan de veiligheid van internet- en mobiel bankieren.
Het tarief voor iDeal bedraagt €0,15 tot €0,25 per betaling. Voor het laagste tarief moet je veel transacties hebben. Heb je gemiddeld minder dan 250 per week? Dan blijft het tarief op €0,25.
Nederland betaalt met iDEAL, al 15 jaar!
iDEAL biedt u een aantal voordelen ten opzichte van andere online betaalmethoden: U hoeft zich niet te registreren. U kunt iDEAL gebruiken als u bankiert bij een van de deelnemende banken. Het is veilig, want u betaalt in de omgeving van uw bank.
Een iDEAL-betaling kan alleen van en naar een Nederlandse rekening. Dus alleen bij webwinkels die een Nederlandse rekening hebben. Een buitenlandse webwinkel kan wel gebruik maken van een Payment Service Provider (tussenpartij). Deze partij regelt dan het innen van betalingen.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Een SEPA Credit Transfer heeft net als iDEAL het voordeel dat het een gegarandeerde betaling is. Dit betekent dat zodra de overboeking op geslaagd staat, deze niet door de consument kan worden teruggedraaid.
Is uw betaling met iDEAL niet gelukt, dan kunt u via de iDEAL-beschikbaarheidspagina zien of uw bank momenteel een storing heeft of recent heeft gehad.
De afrekening vindt plaats elke dag om 8:00 uur. Per afrekening geldt een fee van €0,25. Door het automatisch af- en bijschrijven hoeft niemand meer elkaar te herinneren dat hij of zij nog moet betalen.
Als u geld over wilt maken zonder gebruik te maken van het internet, kan dit via een overschrijvingskaart. Die kunt u, samen met een bijpassende envelop, bij de bank bestellen.
iDEAL wordt ondersteund door de volgende banken: ABN AMRO, ASN Bank, Deutsche Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RBS, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Zo is iDEAL bijvoorbeeld een veelgebruikte optie, net zoals een creditcard. In beide gevallen deel je bij de betaling echter persoonlijke informatie. In het geval van een bankoverschrijving deel je je volledige ten naamstelling en natuurlijk je bankrekeningnummer.
Om iDEAL te kunnen aanbieden aan uw klanten, dient u een contract af te sluiten met een iDEAL Partner (Acquirer of CPSP). De kosten verschillen per iDEAL contractpartij waarmee u een overeenkomst afsluit. Vaak worden er kosten per transactie gerekend en soms ook bijvoorbeeld maandelijkse abonnementskosten.
Kan ik met iDeal geld overmaken naar de N26-kaart? Ja, geld storten via iDEAL is mogelijk voor Nederlandse klanten van N26. Dit regelt u eenvoudig via de app van N26.
Ten tweede de betaalinitiatiediensten: diensten waarbij klanten een partij toestemming geven om een betaling te doen. Bijvoorbeeld voor een bestelling in een webwinkel. Het is een alternatief voor iDEAL, creditcard en Paypal. Voor beide diensten is uw toestemming nodig.