Instagram kent aan het begin van 2024 al 1.4 miljard gebruikers en dit aantal blijft groeien. Met het aantal gebruikers dat groeit, groeit ook de hoeveelheid content dat wordt geplaatst. Tegenwoordig is iedereen op Instagram, wat betekent dat het platform voor iedereen iets te bieden heeft.
In 2024 gebruikt Instagram meerdere algoritmes, classifiers en processen die specifiek zijn voor verschillende onderdelen van de app, zoals de feed, stories, reels, en de Explore Page. Elk van deze algoritmes werkt op basis van verschillende signalen om te bepalen welke content het meest relevant is voor de gebruik.
Dit zijn de beste tijdstippen om te posten op Instagram: Maandag: 09:00 – 17:00 (met engagement piek om 11:00 en 14:00)Dinsdag: 08:00 – 18:00 (met engagement piek om 18:00)Woensdag: 11:00 – 15:00 (met engagement piek om 12:00)
Tip 1: Gebruik muziek van de Instagram Reels bibliotheek. Hierdoor krijgt je Instagram Reel meer bereik. Tip 2: Maak mensen aan het lachen, laat iets verrassends zien of trek de aandacht. Tip 3: Maak altijd gebruik van verticale video's.
Algoritmewijzigingen in 2023/2024
Dus als je een daling hebt opgemerkt in je likes of engagement rates op je Instagram posts, dan zouden die updates de waarschijnlijke boosdoener kunnen zijn. Instagram heeft veranderingen doorgevoerd om de ervaringen van zijn gebruikers met de app te verbeteren. Hun prioriteit was content die veel interacties van volgers krijgt.
Om meer likes te scoren is het verstandig om onderzoek te doen naar de meest populaire hashtags onder jouw doelgroep. Door populaire hashtags te gebruiken, kun je Instagram-gebruikers die anders nooit bij jou terecht zouden komen, naar je foto trekken. Hashtags zijn namelijk hét hulpmiddel om te zoeken en vinden.
Je zendt alleen maar
Als je alleen maar met jezelf bezig bent en puur berichten de wereld inzendt, is de kans klein dat je gaat groeien. Instagram is een sociaal medium, wat betekent dat het de bedoeling is dat je sociaal bent. Ga voor interactie en ga niet alleen een paar minuten online om je foto te droppen.
Als je niet regelmatig post , zul je waarschijnlijk een daling in bereik zien. Consistent betekent niet meerdere keren per dag, elke dag. Sterker nog, tenzij je een team hebt om je te helpen dit te bereiken, zul je zeker opbranden. Consistentie is een van de meest besproken elementen van succes op Instagram, maar het is ook het moeilijkste.
Stimuleer likes en shares
Interactie met je volgers is een bewezen methode om meer views op Instagram te krijgen. Voeg een locatie, relevante hashtags en een mentionsticker toe aan je Reels. Met deze tools kunnen je volgers je gemakkelijker taggen, waardoor de kans groter is dat ze je content delen.
Zoals al gezegd, is het het beste om 3 reels per dag te plannen en dit consistent te houden. Volgers zullen dan je content blijven ontvangen en dit houdt de betrokkenheid hoog.
Wie je reels kan zien en delen, is afhankelijk van de privacyinstellingen van je account: Voor openbare accounts: iedereen op Instagram kan je reels zien en delen. Mensen kunnen je reels zien op plekken als het overzicht, de reelweergave, Ontdekken, en audio-, effect- en hashtagpagina's.
Donderdag is de ideale dag als je met jouw Instagram-posts zoveel mogelijk likes, comments en shares wil bereiken. Daarnaast zijn zondag en woensdag ook goede dagen voor meer engagement. Wat betreft de tijd springt 17 uur er ver bovenuit als we naar de algemene tijden kijken.
Hoe vaak moet je posten op Instagram? Je zou moeten streven naar drie tot vijf posts per week (EN) op Instagram. Het type berichten dat je deelt hangt af van je publiek en merk, maar je zou minstens drie posts per week moeten proberen, of je nu de voorkeur geeft aan Instagram Reels, carrousels of statische berichten.
Plaats je post dan op een weekdag. Maandag, woensdag en donderdag om 15:00 uur en vrijdag tussen 8:00 en 10:00 uur zijn daarvoor de ideale momenten. Deze tijden vallen tijdens de werkweek en bovendien tijdens de kantooruren.
Instagram is een krachtige contentmarketing- en publieksopbouwmachine. Het heeft merken opgebouwd en veel succesvolle influencers gevestigd, waardoor mensen selfmade social stars zijn geworden .