Kijk naar de punt van de knie ten opzichte van de pedaal. Staat je knie verder dan de punt van je schoen, dan staat je zadel te ver naar voren. Staat je knie achter de hiel van je voet, dan staat je zadel te ver naar achteren.
Afstand achter de bracket (trapas)
Neem een touwtje met een gewichtje eraan. Laat dit touwtje vanaf het puntje van het zadel naar beneden hangen. Zorg dat de crank horizontaal naar achteren staat. Meet bij de trapas die naar achteren staat op de 'cranck' de afstand tot het midden van de trapas.
Fietsend op je zadel moet je knie licht gebogen zijn (ongeveer 10 graden) op het laagste punt van de pedaaltrap. Als je knie aan de onderkant van de pedaalrotatie gestrekt is, staat je zadel te hoog. Als je het gevoel hebt dat je been nooit kan ontspannen, staat hij waarschijnlijk te laag.
Je zadel staat goed in hoogte afgesteld als je je heupen stabiel kunt houden tijdens het fietsen. Bewegen je heupen teveel, en wiebel je heen en weer op het zadel, dan staat het zadel te hoog of te laag. Om de hoogte van het zadel te bepalen, kan je het beste zelf plaatsnemen op de fiets.
Kijk naar de punt van de knie ten opzichte van de pedaal. Staat je knie verder dan de punt van je schoen, dan staat je zadel te ver naar voren. Staat je knie achter de hiel van je voet, dan staat je zadel te ver naar achteren.
Een verkeerde stand (te hoog of te laag, te ver naar voren of te ver naar achteren, te scheef) kan leiden tot rugpijn, zit- of zadelpijn, knieklachten, enz. Een zadel moet op juiste hoogte staan. Staat het te hoog, dan schuift het zitvlak heen en weer waardoor na verloop van tijd zadelpijn optreedt.
Uitgangspunt: de tenen kunnen net de grond raken (formule: binnenbeenlengte x 0,883, gerekend vanaf de trapas).Als de pedalen horizontaal even hoog staan, zit je voorste knie recht boven de as van je pedaal. Dit is de beste positie om kracht te zetten zonder je knie zwaar te belasten.
Plaats je bovenlichaam in de gewenste fietshouding: rechtop of voorovergebogen. Beweeg je armen naar voren: je handen moeten de handvatten kunnen bereiken. Stel het stuur desgewenst bij: hoger en dichter bij het zadel voor een rechte(re) houding, lager en verder van het zadel af voor een meer voorovergebogen houding.
Zitten doe je op de brede achterkant van het zadel, met beide zitbotten erop. Zit je te ver naar voren, dan rust een gevoeliger deel van je bekken op het zadel. Zit liever iets voorovergebogen dan kaarsrecht. Zo is je lichaamsgewicht beter verdeeld over zadel en stuur.
Een goede zadelhoogte is minstens even belangrijk voor een juiste en comfortabele zithouding. Om de perfecte zadelhoogte te berekenen, vertrek je weer vanuit de binnenbeenlengte en vermenigvuldig je deze keer met 0,89. Zadelhoogte meet je vanaf center crank.
Dus meten vanaf het midden van de dop, dus het midden van die bout tot het midden van het stuur. Hier staat hoe je de lengte (=extension) van je stuurpen moet opmeten. Meten van dopje tot bout is niet helemaal zuiver en kan een afwijking opleveren van ongeveer 0,5 cm afhankelijk van de lengte van de stuurpen...
Een gebogen voorvork kan de schokken van ruw terrein beter opvangen dan een rechte voorvork. Dit komt doordat de gebogen vork meer ruimte heeft om te bewegen en de schokken op te vangen.
Als je zadel te laag staat kun je je benen niet goed strekken en gebruik je je spierkracht niet efficiënt. Als je zadel te hoog staat overstrek je je knieën of enkels of je gaat schuiven op je zadel om bij je trappers te kunnen. Bij een goede zadelhoogte kun je net met de tenen bij de grond.
Wat je als eerste kan doen is een kijkje nemen naar de zadelhoogte. Vaak staat het zadel dan ook op zijn hoogste punt, tot wanneer deze niet meer hoger kan worden gezet. Kijk daarnaast ook naar de voeten en knieën wanneer de kleine, of beter gezegd de steeds grotere, aan het fietsen is.
Oorzaken van zadelpijn
Je hebt een verkeerd zadel. Het zadel is verkeerd afgesteld of andere onderdelen van je fiets zijn niet juist afgesteld. Je draagt een verkeerde fietsbroek. Je hebt onvoldoende getraind.
Kun je ver over je stuur heen kijken en de as duidelijk zien, dan is je fiets misschien te klein. Kijk je meer onder je stuur door en kun je dán de as zien, dan is hij waarschijnlijk veel te groot. Door middel van een kortere of langere stuurpen kun je dit oplossen.
' Het beste, zegt ook Hofmijster, is om te duwen met de bal van je voet. 'Op die manier kun je al de spieren rond je heup-, je knie- en je enkelgewrichten efficiënt inzetten. '
6 graden is de standaard hoek voor de meeste stuurpennen, dus dat is een veilige aanname i.c.m. je metingen en tekeningen.
De ideale zadelhoogte kun je vinden door op je fiets te gaan zitten. Als de ene voet met de hiel op de pedalen staat terwijl je staat en je kunt met de andere voet de grond raken met je tenen, dan staat het zadel op de juiste hoogte.
Toont de rug van je paard verminderde bespiering, dan kan dit een teken zijn van een slecht passend zadel. Minder goede bespiering van de rug kan je herkennen aan de zichtbaarheid van de wervelkolom. Loopt je paard scheef en ligt daarom het zadel mogelijks niet goed? Dit kan komen door een ongelijke stand in de hoeven.
Zonder zadel rijden is heel goed voor je zit, houding, gevoel en evenwicht. Je leert hoe je meer contact kan maken met je paard en hoeveel invloed je zit heeft op de manier waarop je paard zich gedraagt. Minimaal 4 jaar wekelijks les is een vereiste.