Bij Bovag en ANWB wordt een schatting van de waarde gegeven op basis van merk, model, leeftijd en opties en accessoires. Independer geeft een schatting van de dagwaarde uitsluitend op basis van merk, model, leeftijd. Over het algemeen wordt de waarde lager ingeschat naarmate minder bekend is.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
De restwaarde is de berekende waarde van uw auto na een ongeval. De restwaarde geeft aan wat u als autobezitter ontvangt bij total loss, of als u uw beschadigde voertuig wilt verkopen. De restwaarde berekenen is vrij makkelijk. Het is na melijk het bedrag dat overblijft na het in mindering brengen van het schadebedrag.
Cataloguswaarde auto opzoeken RDW
Dat kan via de website van de RDW. De RDW registreert de cataloguswaarde op kenteken. Voer je kenteken in en je krijgt niet alleen de cataloguswaarde, maar alle geregistreerde informatie over de auto te zien. Onder het kopje 'Fiscaal' vind je de cataloguswaarde van de auto.
Conclusie. Voor particulieren die een auto gaan kopen of verkopen is het opvragen van de waarde via de ANWB Koerslijst aan te bevelen. De ANWB geeft veel informatie over de dagwaarde, maar ook over de verkoopprijs die je bij een merkdealer of Bovag-autobedrijf kan verwachten.
Niet inruilen maar zelf verkopen: meeste geld
Zelf verkopen in plaats van je auto inruilen is de beste manier om het meeste geld voor je auto te krijgen, maar het kost je ook de meeste inspanning. Als je jouw auto niet inruilt, zul je hem immers te koop moeten zetten.
De Koerslijst is gewoon voor iedereen beschikbaar op de website. U kiest dan weliswaar niet voor het selecteren via het kenteken maar voor de handmatige selectie in het invulschermpje ernaast. Voor import moet u bij de genoemde bedragen kiezen voor de inruilprijs. Deze komt nagenoeg overeen met de inkoopwaarde.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
De cataloguswaarde is de prijs die je betaalt voor de nieuwe auto inclusief btw, bpm en accessoires. Op het moment dat kenteken deel 1 wordt afgegeven heeft je auto de cataloguswaarde. Deze waarde wordt over het algemeen door de verzekeraar gebruikt om de hoogte van de premie vast te stellen.
Formule voor het berekenen van de restwaarde
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
Je trekt de restwaarde van de aanschafwaarde af en deelt dit door het aantal verwachte jaren dat je de auto gebruikt. €16.000 - €7.000 : 6 = €1.500 euro afschrijving per jaar. De gemiddelde afschrijving per jaar kun je uitdrukken in euro's of je kunt het omrekenen naar procenten.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van de kenteken is afgegeven.
Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald, dit aldus artikel 9 lid 4 van de BPM. Sinds 2006 blijven accessoires die niet door de fabrikant of importeur zijn aangebracht buiten de grondslag. Laat deze dus door de dealer aanbrengen.
De waarde van een sloopauto valt en staat met de oud-ijzer prijs, ook wel de schrootprijs genoemd. De schrootprijs ligt zo rond de €0.19 per kilogram. Als je uitgaat van een auto die 1000 kilogram weegt ligt die prijs dus rond de €190. Echter, dit is het bedrag dat een sloopbedrijf eraan verdient.
Bij de dagwaarde in Nederland is de betaalde BPM verdisconteerd in de prijs van een occasion. Er is ooit BPM en btw betaald en dat heeft uiteraard invloed op de dagwaarde auto.
De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw. Ook voor bestelauto's die te naam zijn gesteld op of na 1 juli 2005, geldt de nieuwsprijs inclusief BPM en btw.
Hoe hoger uw inkomen is, hoe meer belasting u betaalt over de bijtelling. Is bijtelling hetzelfde als BPM? Nee, bijtelling is niet hetzelfde als BPM. Bijtelling is een bedrag dat u betaalt als u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometer rijdt in uw zakelijke auto.
Manier 1: de afschrijvingstabel
Op een splinternieuw exemplaar in Nederland zit een bpm van 6.578 euro. Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je een korting van 42% op de oorspronkelijk bpm krijgt wanneer de auto 18 maanden oud is. 42% van 6.578 = 2.762,76. 6.578 – 2.762,76 = 3.815,24 euro aan rest-bpm.
Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm.
Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Op de koerslijst staan de historische verkoopwaarde (consumentenprijs) en de inkoopwaarde in Nederland door een handelaar. Gebruik de meest recente koerslijst en neem als peildatum de datum van goedkeuring door de RDW. Met die datum berekent u de afschrijving – ook als u op een later moment aangifte bpm doet.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.