Je armen mogen niet gestrekt zijn bij de correcte handpositie van kwart na negen of tien na tien op het stuur. Een tip om een goede afstand van het stuur te bepalen: je polsen moeten de bovenkant van het stuur kunnen raken met je rug tegen de zetel en je armen in een rechte lijn van schouder tot pols.
Veel mensen zitten ten onrechte graag achterovergeleund in de auto. De ideale zithoek tussen je bovenbenen en de romp is namelijk 90 graden. Stel het stuurwiel zo af dat je met je polsen op de bovenrand van het stuur kunt leunen.
Een goede stuurhouding kent de volgende uitgangspunten: Hou het stuur niet te krampachtig met beide handen vast. Neem met je handen een stand van ongeveer 'kwart voor drie' aan. Je armen zijn licht gebogen tijdens het sturen.
Stel de afstand van je stoel zo in dat je vlot aan je pedalen en je stuur kunt: je moet met licht gebogen benen aan je pedalen kunnen en je polsen op het stuur kunnen leggen wanneer je met je rug tegen de rugleuning zit. Regel de hoogte van je stuur zo dat je handen onder schouderhoogte blijven.
Houdt als vuistregel aan dat de bovenkant van de hoofdsteun even hoog hoort te zijn als de bovenkant van je hoofd. Dit is belangrijk en zorgt ervoor dat bij een botsing je hoofd goed en stevig wordt opgevangen. De afstand tussen je hoofd en de hoofdsteun mag niet meer zijn dan 5 centimeter.
Gemakkelijk in- en uit kunnen stappen door middel van een stoelverhoger. De stoelverhoger plaatst de autostoel op een veilige manier een aantal centimeters hoger. Waardoor het in- en uitstappen van de auto gemakkelijker wordt. Door de hogere zit wordt ook het zicht op de weg beter.
Hou het stuur altijd met twee handen vast in de houding 'kwart voor drie', zoals de wijzers van een uurwerk (zie foto). Hierdoor kan je met de meeste kracht en precisie sturen. Bij het draaien, draai je het stuur in de nieuwe positie.
Stuurbehandeling We onderscheiden de doorgeef- en de overpakmethode. De doorgeef- methode verdient de voorkeur. De overpakmethode kan echter goed worden gebruikt bij snel sturen met lage snelheden. Bij het terugsturen het stuurwiel met beide handen begeleiden tot de wielen weer in de rechtuit stand staan.
U denkt dat men op de fiets verplicht is met 2 handen aan het stuur te fietsen. In dat geval zou appen ook nu al verboden moeten zijn. In de Wet staat nergens dat het fietsen met 2 handen aan het stuur verplicht is.
Bij de overpakmethode duw je met je rechterhand het stuur omhoog, tot midden boven, en pak je met je linkerhand óver je rechterhand heen het stuurwiel weer vast. Trek dan met je linkerhand het stuurwiel naar beneden, terwijl je rechterhand weer naar '3 uur' gaat.
Autorijden is erg intensief voor je enkels, armen, nek en schouders. De eerste paar lessen zal je dan ook veel spierpijn hebben. Dit is volkomen normaal. Maar als je halverwege de rijles je enkels bijna niet meer kan bewegen, dan zit je niet lekker achter het stuur en gaat dit invloed hebben op de rest van de les.
Door aan het stuur te draaien, wordt via een klep in het stuurhuis de hoeveelheid olie geregeld die naar de cilinders wordt gestuurd. Door die oliedruk wordt elke beweging van het stuurwiel versterkt overgebracht naar de voorwielen.
Plaats je voeten op gelijke lijn met je schouders. Buig lichtjes door de knieën. Voorkom een 'ingezakte' houding als je staat. Je hoofd, nek en de rest van je wervelkolom moeten één lijn vormen.
Een correcte houding is een positie waarbij u beide voeten recht onder uw heupen plaatst (bij zithouding moeten beide voeten stevig op de grond staan). Bil- en buikspieren zijn lichtjes opgespannen. Een holle rug is absoluut te vermijden, maar naar de andere kant doorbuigen is ook nergens voor nodig natuurlijk.
De airbag kan gevaarlijk zijn voor je baby als hij uitklapt. Alle Maxi-Cosi baby autostoeltjes zijn achterwaarts gerichte stoeltjes, in dit geval dien je de airbag dus altijd uit te schakelen. De draagbeugel is een belangrijk veiligheidsonderdeel van je Maxi-Cosi baby autostoeltje.
Wij bij Maxi-Cosi raden je aan om je autostoeltje op de achterbank te plaatsen, bij voorkeur in het midden. Maar je kunt ook een andere plek overwegen als je bijvoorbeeld meerdere autostoeltjes moet plaatsen of als je auto niet geschikt is om het stoeltje in het midden te plaatsen.
De aanwezigheid van hoofdsteunen in personenauto's is in Europa niet verplicht. Wel zijn er de richtlijnen ECE 25 en EEG 78/932 waarin eisen worden geformuleerd waaraan in auto's geplaatste hoofdsteunen moeten voldoen.
De stoelen van alle moderne auto's zijn voorzien van hoofdsteunen. Hoofdsteunen zijn belangrijk voor de passieve veiligheid, want ze voorkomen vooral nekblessures (whiplash) bij aanrijdingen van achteren.
De heupgordel moet altijd onder de buik lopen, over de heupen. En dus niet over de buik. De borstgordel moet over de schouder lopen, tussen de borsten door en langs de zijkant van de buik. Ook deze gordel mag dus niet over de buik lopen.
Hoeveel rijlessen kan ik per week volgen? In principe net zo vaak als je wilt. De meeste mensen doen 1 keer in de week, maar hoe eerder je je rijbewijs wilt hebben ja hoe meer je in een week zal moeten lessen. Als je 'm dus heel snel wilt hebben kan je dus ook meerdere keren, 3 of 4 keer in de week lessen.