Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Loodaccu's kunnen vaak maar tot 50% ontladen worden voordat er schade optreedt. Dat betekent je dus altijd de helft van je accucapaciteit niet kan gebruiken.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
Bij een gel-batterij is het elektrolyt gebonden aan een soort gelei. Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Wanneer u een batterij volledig wilt ontladen, kunt u het beste een speciale lader gebruiken met een vernieuwingsfunctie. Een andere manier is de batterij in een zaklantaarn of ander apparaat te plaatsen en deze ingeschakeld te laten tot de batterij leeg is.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Bij de Absorbent Glass Mat technologie word het elektrolyt gehouden in glasvezelmatten en zwavelzuur. Bij de GEL accu wordt het elektrolyt opgeslagen in een gel dat is gemaakt van zwavelzuur en pyrogeen kielzelzuur.
Normaal gesproken is de test tijd 20 uur en de warmte 20° C. Zo kan een accu van 100 Ah dus 20 uur lang 5 ampère afgeven bij een temperatuur van 20 graden. Als je een apparaat hebt wat 5 ampère nodig heeft kun je deze dus 20 uur voeden met één lading.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Melding "hoge accuontlading" komt meer voor bij auto's van het merk BMW en Mini. Oorzaak is dan vaak een probleem met het opladen of de staat van de accu. Bij een lage accuspanning schakelen deze auto's zelf naar een soort slaapstand om zo de accu te sparen voor de volgende start.
Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager. Een accuspanning lager dan 11 volt is buitengewoon alarmerend en kan soms niet meer of volledig worden gereanimeerd: de capaciteit is dan soms blijvend verminderd. Een 12 volt accu bestaat uit 6 stuks 2 volt cellen.
Laat de helpende auto een paar minuten draaien zodat de accu vol genoeg is; Start vervolgens uw auto met de lege accu; Laat de motor lopen en haal de startkabels voorzichtig weer los. Laat de kabels elkaar en de grond niet raken wanneer er nog een klem vast zit.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.