Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
De kosten zijn afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt, het standaard verbruik van de scooter, je rijstijl en de huidige prijs van benzine of elektriciteit. Gemiddeld kost een benzinescooter ongeveer 5 eurocent per kilometer. Bij een elektrische scooter zijn de kosten ongeveer 1 eurocent per kilometer.
Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).
Te hard rijden:
Tot maximaal 10 km/u: 65 euro. 11 t/m 15 km/u: 130 euro. 16 km/u of sneller: 260 euro.
Wil je met een scooter op benzine zuiniger rijden dan kun je bijvoorbeeld de rijstijl aanpassen en zorgen dat je banden goed op spanning zijn. Door eerder het gas los te laten, bijvoorbeeld wanneer je een kruispunt of stoplicht nadert, dan kun je daar al een paar procent aan brandstof mee besparen.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
Als je scooter niet verzekerd is dan kun je een boete van 350 euro krijgen. Het RDW is verantwoordelijk voor het uitreiken van boetes betrekking hebben op de staat van je scooter. Als je scooter niet verzekerd is of niet aan de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen voldoet dan krijg je een boete van het RDW.
Wel mag je pas een scooter rijden als je 16 jaar oud bent. Je kunt dus ook pas je praktijkexamen afleggen, als je 16 jaar bent. Wanneer je zowel je praktijk-, als je theorie examen voldoende afgerond hebt, heb je jouw rijbewijs AM. Dit rijbewijs raak je niet meer kwijt.
Heb je je scooter aangepast? Dan is hij klaar voor de keuring bij een RDW keuringsstation. Helaas is dat niet gratis. De RDW rekent €64,00 voor het heractiveren van je scooter en daarnaast moet je nog €10,10 betalen om de scooter weer op jouw naam te laten zetten.
Eindconclusie voordeel scooter
Last van parkeerproblemen heb je niet, en het rijden zelf, zeker bij elektrische scooters, is goedkoper dan menig ander vervoermiddel. In tegenstelling tot de auto kun je heel veel geld besparen. De autoverzekering+wegenbelasting alleen al kost meer dan het leasen van een scooter.
Een scooter is veel goedkoper dan een auto
Uit diverse vergelijkende onderzoeken blijkt dat een scooter per jaar alleen al in de vaste kosten minimaal 1000 tot 1500 euro goedkoper is dan een auto. Bij heel intensief gebruik en voor minder zuinige auto's kan dat zelfs oplopen tot wel 2500 tot 3000 euro per jaar.
Gemakkelijk van A naar B
Om snel je route door de stad te kunnen volgen is een scooter ideaal. Veel makkelijker dan een auto te parkeren en je zit ook niet met file waar je instaat, zoals wel vaak het geval is met de auto. Daarnaast is een scooter goedkoper in de aanschaf en ook qua belastingen voordeliger.
Een elektrische scooter zou u tijdens een werkweek ongeveer acht keer moeten opladen. Dat kost ongeveer 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan € 4,- per maand. Per jaar kan de besparing dus oplopen tot ruim € 370,-.
De tank vullen
Ga naar een pomp die het type brandstof aanbiedt dat uw scooter nodig heeft. Zet de motor uit en maak de tankdop los. Pak het handvat van de juiste slang en trek hem eruit. U heeft nu het zogenaamde tankpistool in uw hand.
Een WA-pakket kost je gemiddeld €20,- per maand bij een gloednieuwe scooter. Een WA+ pakket kost ongeveer €30,- per maand. Bij een All Risk-verzekering betaal je al snel €50,- euro in de maand. De prijs van een scooterverzekering hangt af van meerdere factoren.