In 2020 waren er 111 dodelijke slachtoffers en 2.225 gewonden onder motorrijders in Nederland volgens het SWOV. Motorrijders zijn goed voor 21% van alle verkeersdoden en 12% van alle gewonden op de weg, ondanks dat ze slechts een klein percentage van de weggebruikers uitmaken.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Van de overleden motorrijders in 2015 was bijna 30% tussen 40 en 49 jaar en 98% was man.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Motorrijden is niet alleen leuk, maar het kan ook bijdragen aan een betere fysieke gezondheid. Het rijden op een motorfiets vereist een goede lichaamshouding en het gebruik van verschillende spiergroepen. Dit kan helpen bij het versterken van je kern- en beenspieren.
Een moderne motor is door het veel lagere gewicht ook veel zuiniger dan een auto. Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.
Motorrijders zijn kwetsbaarder in het verkeer dan bijvoorbeeld automobilisten. Om het aantal slachtoffers te verminderen, stelt de overheid eisen aan het rijden op de motor. Zo moet iedere bestuurder van een motor een motorrijbewijs hebben en een helm dragen.
Veel motorrijders zullen er niet direct bij stilstaan, maar motorrijden is best belastend voor het lichaam. Een lange motorrit vergt veel van je spieren.Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden.
Nadelen van het bezitten van een motorfiets
Zelfs als je volledige beschermende uitrusting hebt en alle nodige voorzorgsmaatregelen neemt, zijn motoren gevaarlijker dan auto's. Bestuurders zijn moeilijk te zien en er zijn geen airbags om ze te beschermen tegen impact . Ongelukken kunnen veel ernstiger zijn voor motorrijders dan voor die in een auto.
Verkeersongeval met motor. Wist u dat elk jaar zo rond de 60 mensen overlijden als gevolg van een ongeluk met een motor en dat het aantal doden dat valt 28 keer zo hoog ligt als het aantal doden door middel van een auto-ongeluk. Dit is uitgerekend op basis van het aantal reiskilometers.
In de afgelopen tien jaar was in Nederland tussen 90 en 100% van de in het verkeer overleden en ernstig gewond geraakte motorrijders man [7] [8]. Dit komt vooral doordat mannen over het algemeen vaker en meer motorrijden dan vrouwen, hoewel het aandeel vrouwelijke motorrijders in de meeste OECD-landen toeneemt [9].
Is motorrijden in de regen gevaarlijk? Regen kan voor minder grip zorgen tijdens het motorrijden.Het is echter niet zo dat u de motor bij regen maar beter helemaal niet kunt gebruiken. Over het algemeen heeft een motorband zo'n 70 procent van de grip die de band bij droog weer heeft.
Motorrijden is heel anders dan het rijden in een auto. Het is daarom belangrijk dat je je vaardigheden op de motorfiets blijft onderhouden. Maak daarom geregeld een ritje, dan krijg je nog meer ervaring en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je gaat rijden.
Honda is vaker als beste uit de test gekomen en ook motorrijders zijn lovend over Honda. Vandaar dat deze Japanse machine nu op 1 staat. Harley-Davidson eigenaren rijden vaak rustiger, vandaar dat die het langer volhouden. Bij de motoren die op de plekken 7 t/m 10 staan loopt de ontwikkeling gewoonweg iets achter.
Auto's rijden bijna tien keer zoveel, maar er zijn niet tien keer zoveel ongelukken. Het zijn zelfs relatief veel ongelukken als je kijkt naar het aantal kilometers. Volgens een artikel van EenVandaag uit 2018 hebben motorrijders zelfs 57 keer meer kans op een zwaar ongeval dan automobilisten.
De motorfiets vormt je ticket naar vrijheid. Wie op de motor stapt, ervaart het ultieme vrijheidsgevoel. Een met de elementen en je machine, een machtig gevoel waarbij verslaving al snel op de loer ligt. Een lekker ontspannen toertocht is misschien wel net wat je op dit moment kunt gebruiken.
Het korte antwoord is ja. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Motorrijden is een fysieke activiteit die kracht en vaardigheid vereist, dus er is altijd kans op spierpijn na een lange rit.
Veelvoorkomende problemen bij het motorrijden
Voetsteunen te ver naar achteren – De heupen en knieën zijn gebogen en dit kan leiden tot heup- en kniepijn. Ook de voetcontrole wordt in deze positie beïnvloed.
Als de meeste mensen denken aan motorrijden, is het eerste waar ze aan denken misschien niet "fysieke fitheid". Het is zeker ook geen hometrainer . Motorrijden is alles behalve lusteloos. Het vergt fysieke inspanning.
Motorkleding met een AAA-label is dus het veiligst. Toch valt of staat de veiligheid met hoe het gedragen wordt. Let erop dat de protectie perfect aansluit op het lichaamsdeel dat het moet beschermen. Bij een motorjas zijn dat de rug, schouders en ellebogen.
Ondanks dat het de mooiste hobby is, kun je motorrijden ook gerust een dure hobby noemen. Als je een motor hebt, zit je met kosten voor onderhoud, verzekering, motorkleding voor de verschillende seizoenen en niet te vergeten brandstofkosten. Als je gaat rijden wil je vooral genieten tijdens een mooie rit.
Van de 236 dodelijke motorongevallen sinds 2019, betrof het 106 maal (45%) een aanrijding met een auto. 64 keer was een vast object fataal en in 37 gevallen was er volgens het CBS sprake van “geen botsing”, bijvoorbeeld door zelf ongelukkig ten val te komen.