Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android. Hiermee stuurt u makkelijk betaalverzoekjes naar familie of vrienden. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank. De app is beschikbaar voor iedereen met een betaalrekening in Nederland.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Wees alert als een onbekende je vraagt om een klein bedrag over te maken via Tikkie. Als je een Tikkieverzoek krijgt, controleer dan het webadres. Het webadres van Tikkie is: www.tikkie.me. Alle varianten daarop zijn valse websites.
Verkoop je via Marktplaats.nl, dan kun je kiezen voor de veilige betaalmethoden 'Betaalverzoeken met iDEAL' en 'Gelijk Oversteken Service'. Dan hoef je niet bang te zijn dat je je betaling niet ontvangt of vals geld krijgt. Lees meer over veilig handelen op Marktplaats*.
Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, buiten het handelsplatform om, controleer dan goed het webadres van de betaallink. Iedere dienst voor een mobiel betaalverzoek, van Tikkie (https://www.tikkie.me) of van een bank, heeft altijd een makkelijk te herkennen en controleren webadres.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Fraude via betaalverzoeken is een nieuwe variant van phishing. Bij phishing worden persoonlijke gegevens ontfutseld met behulp van valse websites. Dit kan via een betaalverzoek, maar ook via SMS, e-mail of WhatsApp.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
De meeste webwinkels bieden meerdere betalingsmogelijkheden aan. De veiligste manier van betalen is via Ideal, of zelf overmaken van het bedrag op de rekening van de verkoper. Andere wijzen van betalen zijn veilig als ze verlopen via een beveiligde verbinding.
Wees voorzichtig met een platform zoals Marktplaats
Als je bijvoorbeeld via marktplaats iets verkoopt, dan is het doorgeven van jouw bankrekeningnummer gebruikelijk om de betaling te ontvangen. In ieder geval is het doorgeven van naam en rekeningnummer iets om mee uit te kijken op die manier.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Wat is Tikkie? Met Tikkie kan je veilig en snel je vrienden een betaalverzoekje via WhatsApp sturen. Via een linkje kunnen je vrienden terugbetalen via iDEAL.
Voorbeelden van anonieme prepaid geldkaarten zijn paysafecard en Neosurf. De code is gekoppeld aan een enkele kaart met een bepaald bedrag erop. Je voert de code in om anoniem te betalen. Zo kun je dus shoppen zonder veel informatie te delen.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
De Betaalverzoeken met iDeal en de Gelijk Oversteken Service zijn op zich goed beveiligde initiatieven van Marktplaats. Wanneer kopers en verkopers hier gebruik van maken, neemt de kans op oplichting af.
Nep-sms'jes bij Gelijk Oversteken Service (GOS)
In plaats van te betalen, stuurt de koper een nep-sms naar de verkoper, die echt van Marktplaats afkomstig lijkt (zogenoemde spoofing). In de sms wordt bevestigd dat de betaling naar de GOS gedaan is. Ga als verkoper niet op deze sms af.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.