Het is belangrijk dat het vervangen van staartstuk olie minimaal 1x per jaar gebeurd op de voorgeschreven wijze, zodat geen luchtbellen achterblijven in het staartstuk.
Tandwielolie zoals staartolie wordt jaarlijks preventief ververst, niet omdat deze 'op' is, maar om zeker te zijn dat er geen water in de staartolie zit (dus altijd verversen voor de winterstalling).
De inhoud van het van het onderwaterhuis bedraagt ongeveer 195 ml smeermiddel. We adviseren smeermiddel van Mercury of Quicksilver Premium te gebruiken.
waarvan het olie verversen van het staartstuk een onderdeel is (zeewatergebruik) kwam ik tot een vreemde ontdekking n.l. de staartolie die door de amerikanen voorgeschreven wordt heeft geen Mil. of Din code het is een olie die naar eigen termen zoals High Perfomans of HPF pro wordt aangeduid.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Hoe krijg je de olie uit je motorblok? Het te veel aan olie uit je motorblok krijgen is gelukkig niet zo moeilijk. Daarom zou het ook zonde zijn om er te lang mee door te rijden. De meest vanzelfsprekende manier is, net als bij het geheel leeg laten lopen van het motorblok, via de carterplug.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
De impeller is een schoepenwieltje waarmee het koelwater van de motor wordt rondgepompt. Wanneer de impeller niet meer goed werkt, kan dit betekenen dat uw motor onvoldoende gekoeld wordt, met mogelijke schade als gevolg. Gelukkig is zelf een impeller vervangen van de buitenboordmotor niet moeilijk.
Begin met het verversen van de motorolie. Voor de Mercury 4-takt buitenboordmotoren t/m 9,9 pk gebruik je 4-takt 10W-30 olie. De hoeveelheid motorolie is als volgt; bij 2,5 t/m 3,5 pk heb je ca. 300 ml nodig.
Yamaha Yamalube®
Yamalube is de enige olie die speciaal voor uw Yamaha Marine product is samengesteld. Ons belangrijkste doel bij het creëren van Yamalube is om ervoor te zorgen dat u de beste olie voor uw Yamaha buitenboordmotoren krijgt.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.
hekdrive = (hekdrive, hekaggregaat, Z-drive) samenbouw van een motor en een, op een buitenboordmotor gelijkend, staartstuk, ter voortstuwing van (voornamelijk kleine snelle) scheepjes.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet echt opvoeren. En bij een buitenboordmotor zal een fabrikant normaal om te beginnen helemaal geen reden gehad hebben om de prestaties van zijn ontwerp op deze kunstmatige manier te 'knijpen'. Dan kun je dus ook geen eenvoudige ingreepjes doen om de kracht te vergroten.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.