Is je ketting eenmaal goed ontvet en droog, dan kun je de Squirt Chain Lube kettingwax aanbrengen. Voor de eerste keer wordt aanbevolen om twee keer een laag aan te brengen en deze goed in te laten trekken. Bij mij ging het daarna eigenlijk meteen zoals het moest: een droge en schone ketting na de eerste fietstocht.
Muc Off Chain Lube Dry PTFE
Deze spray is gemaakt voor de recreatieve rijders. Het is een lichte spray die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is. Deze spray heeft PTFE als toevoeging gekregen wat ervoor zorgt dat de ketting erg lage wrijving heeft en zodoende minder snel zal slijten.
Ketting wax
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen. Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Hoe vaak dit moet hangt van verschillende factoren af. Hoe vaker je fietst, hoe vaker je ketting gesmeerd moet worden. Ook moet je ketting vaker gesmeerd worden wanneer je een fiets hebt met een derailleur systeem. Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Dankzij de handige witte kleur kun je tijdens het aanbrengen eenvoudig zien waar je gebleven bent. Zuinig in gebruik, geschikt voor O/X/Z kettingen. Kenmerken: Heeft een uitstekend kruipvermogen, hierdoor hoef je minder vaak te smeren en daardoor is de S100 Witte Kettingspray zuinig in gebruik.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
Spuit je fietsketting in met een special kettingontvetter zoals CyclOn Bionet Chain Cleaner en laat deze biologische ontvetter een paar minuten intrekken. Door de ontvetter de tijd te geven om in te werken zorg je ervoor dat de vervuiling op de ketting de tijd heeft om los te weken.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Kettingspray voor circuit gebruik heeft bijvoorbeeld een lage rolweerstand waardoor je minder frictie hebt maar wel vaker moet sprayen. Kettingvet voor offroad gebruik zorgt voor een seal-laag om de ketting heen waardoor zand en modder minder snel aan de ketting hecht.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Ketting vervangen 25-30 euro
Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.