Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
Knijp voor je wegrijdt je voorrem 3 seconden in. De rem druk mag dan niet wegvallen. Beoordeel ook altijd of er voldoende remvloeistof in het reservoir op je stuur zit. Als deze opeens een stuk lager is, betekent dit dat er een lekkage in je remsysteem zit.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt. DOT4 en DOT5 kunnen niet door elkaar gebruikt worden!
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Remvloeistof tijdig verversen
Het heeft als eigenschap dat het vocht aantrekt. Op zich is dat niet zo erg, zolang het maar regelmatig wordt ververst. Het advies is om dit om de twee jaar te doen. Zo ben je altijd verzekerd van een goed werkend remsysteem, mits ook de remschijven en remblokken in goede staat zijn.
De kosten voor het vervangen van de remvloeistof zal gemiddeld op 95 euro liggen. De reden van het prijsverschil is afhankelijk van de hoeveelheid en prijs remvloeistof die per auto gebruikt dient te worden. Daarnaast zal het uurloon per garage verschillen.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Wanneer u de remvloeistof vervangen wilt, zal de oude remolie uit het systeem moeten worden gepompt. Dit kunt u bij een garage laten doen, maar u kunt het ook eenvoudig zelf doet met een olie vacuümpomp. Let wel op, het kan per auto verschillen hoe u dit precies moet doen.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Als vuistregel geldt: bij normale belasting gaan de remblokken ongeveer 25.000 tot 30.000 kilometer mee en de schijven ongeveer drie keer zo lang. In de onderhoudsboekjes van alle motorfabrikanten staat de mededeling 'remblokken controleren' bij iedere kleine en grote onderhoudsbeurt vermeld.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Het verschil tussen 4 en 5.1 is de viscositeit. Het voordeel van 5.1 is dat het bij lagere temperaturen minder visceus is dan 4.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Regelmatig de remvloeistof vervangen is nodig omdat het veroudert en de kwaliteit en werking minder wordt. De soorten remvloeistof DOT3 en DOT4 zijn bovendien hygroscopisch, wat betekent dat de remvloeistof water opneemt uit de lucht. Hierdoor daalt het kookpunt van de remvloeistof.
Zet de nippel een stukje open en de vloeistof wordt langzaam naar buiten gezogen. Nu is het een kwestie van elke keer een beetje remvloeistof in het stuurreservoir gieten. Draai de nippel weer dicht als de vloeistof helder door de slang loopt en dan zit het er eigenlijk weer op.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
Drie conductiviteitsmeters. Eén van de meetsystemen op de markt is de remvloeistof testpen. Deze pen meet de elektrische geleidbaarheid van de te meten vloeistof. De gemeten geleidbaarheid wordt vervolgens door het apparaat omgerekend naar een waterconcentratie.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Het bijvullen van de remvloeistof is eenvoudig — je giet de vloeistof simpelweg in het gat van het reservoir. Bekijk de aanduidingen van minimum en maximum om te zien hoeveel je moet bijvullen. Als het reservoir geen aanduidingen heeft, vul het reservoir dan tot ongeveer 2/3 of 3/4.