Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen. En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen. Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen voor de reparatie of vervanging.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
In de wet is niets geregeld over het aantal herstelpogingen. Over het algemeen kan worden gesteld dat een verkoper twee kansen moet krijgen om een non-conform product te herstellen. Als het product dan nog steeds niet aan de overeenkomt beantwoordt, kan de koper andere middelen inzetten.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Verantwoordelijkheid onderhoud, reparaties en vervanging
In principe komt het kleine onderhoud, vaak aan de binnenkant, voor rekening van de huurder. Het grote onderhoud, vaak aan de buitenkant, is voor rekening van de verhuurder. Deze reparaties zijn vastgelegd in het Besluit kleine herstellingen.
Als consument ben je verplicht de afgesproken prijs te betalen en de verkoper moet jou een deugdelijk product leveren. Dat wil zeggen, een product dat gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoet die je daaraan bij normaal gebruik mag stellen. En aan bijzondere eisen als dit bij de koop is vastgelegd.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Op een reparatie bij een BOVAG aangesloten garage zit standaard 12 maanden garantie.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
De kosten van een gemiddelde loodgieter liggen tussen de 25 en 35 euro per uur, dit is een gemiddelde prijs voor het uurtarief. Een loodgieter kan naast het uurtarief ook de voorrijkosten berekenen dit gaat per 10 cent per kilometer.
Voorrijkosten zijn de kosten die een reparateur aan reiskosten maakt. Hierbij kan een vaste prijs worden gehanteerd, een prijs op basis van afstand of een prijs per afgelegde kilometer. Het is zaak dat u hier van tevoren van op de hoogte gesteld wordt.
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer. Aangezien het om een compensatie voor kosten gaat, is de vergoeding niet onderworpen aan RSZ-bijdragen en belastingen. Voorwaarde is wel dat het bedrag de werkelijke kosten dekt.
Voor vervangen sanitair geldt een vervangingstermijn van 30 jaar. Is uw badkamer/toilet ouder dan 30 jaar dan komt u in aanmerking hiervoor.
Woningbouw keukens zijn vaak de zeer goedkope keukens. Je mag er qua kwaliteit en levensduur dan ook niet te veel van verwachten. Na tien à 15 jaar is de keuken meestal wel aan vervanging toe.
Als de gevels, keukens en het houtwerk in slechte staat zijn, kan er sprake zijn van gebreken. Die dient de verhuurder na melding door de huurder(s) dan te herstellen. Alleen betekent dat nog niet dat de verhuurder daarvoor moet overgaan tot (groot-)onderhoud en/of renovatie.
Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Nederlandse Reclame Code: wettelijke regels voor reclame
reclame mag niet misleidend zijn; een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten; een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.