In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Je bent wel verplicht deze verklaring in het zorgdossier te doen, als deze er eenmaal is. In de Multidisciplinaire Richtlijn Besluitvorming over reanimatie staat wel dat je cliënten het beste kunt doorverwijzen naar hun behandelend arts, met vragen over levenseinde en reanimatie.
Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013.
Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen. Je waarborgt de continuïteit en kwaliteit van de zorg en je voorkomt fouten.
De opleidingsvragen die we nu krijgen, gaan dan ook veel meer over begrijpelijk, objectief, respectvol en eenduidig rapporteren. Er zijn allerlei methodes en richtlijnen die zorgorganisaties al gebruiken: taalniveau B1, Signs of Safety, SMART, de SOAP- of SOEP-methode, Samen1Plan om er maar eens een paar te noemen.
Richtlijn voor goede verslaglegging
De richtlijn maakt duidelijk uit welke onderdelen de verslaglegging moet bestaan, wat wel en niet genoteerd moet worden op welke manier. Ook behandelt de richtlijn de rechten en plichten van de cliënt en de plichten van de hulpverlener.
Een richtlijn is een document met aanbevelingen gericht op het verbeteren van de kwaliteit van zorg. De inhoud van een richtlijn wordt gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met deskundigheid en ervaringen van zorgverleners en patiënten. Artsen moeten de richtlijn bij zijn of haar zorgverlening toepassen.
Eén verzorgende die in de nacht verantwoordelijk is voor vijftig bewoners, twee verzorgenden overdag op dertig bewoners… regelmatig spreken zowel verzorgenden ig als cliënten en familieleden hun zorgen uit over de minimale bezetting in verpleeghuizen, en de stress en het verantwoordelijkheidsgevoel dat dit met zich ...
de Wet BIG; de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen; de Wet toelating zorginstellingen.
' In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Zorg dat er geen direct kwetsende of verwijtende zaken in je rapportage staan. Liever geen 'cliënt was irritant', maar een objectiever 'cliënt luisterde niet'. Meer praktische tips om zo eenduidig mogelijk te schrijven.
SOEP staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie & Plan. Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers.
Een rapport begint altijd met een titelpagina waarop de titel staan, eventuele ondertitel, auteur, of het in het kader van een studie, opdracht etc. is, naam van de onderzoeksinstelling en begeleiders en datum waarop het rapport is verschenen.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Rapporteer volgens SOAP/SOEP waar dat kan en nodig is: niet iedere gebeurtenis moet uitgeschreven worden volgens SOAP/SOEP; Schrijf respectvol over de cliënt en zijn/haar naaste(n); Vermeld wat je hebt afgesproken met de cliënt en/of naaste(n); Beschrijf alleen feiten en geef niet je eigen mening.
Je leert de situatie nauwkeurig te beschrijven, zodat jij en je collega's in één oogopslag snappen wat er aan de hand is en wat er verwacht wordt. Ook zie je eerder waar het fout gaat. En als je weet waar het fout gaat, kun je ook kijken welke oplossing past en of die oplossing daadwerkelijk helpt.
SOAP rapportage is een van de meest gebruikte rapportage methodes voor de zorg. SOAP staat voor Subjectief, Objectief, Analyse en Plan. SOAP rapporteren is belangrijk omdat je met collega's samenwerkt en je met SOAP op een eenvoudige manier de gewenste vervolgstappen helder maakt.
Een MDO vindt in ieder geval één keer per jaar plaats of vaker indien de patiëntsituatie daarom vraagt.
In de landelijke profielbeschrijving van de EVV staat: “Het aantal cliënten waar de EVV verantwoordelijk voor is kan variëren, maar is gezien de aard van de functie bij voorkeur maximaal 10 cliënten.
Wie doet de melding? Bij een incident doet de betrokken zorgverlener een melding bij de zorgaanbieder.
Doel van de MIC
Het doel van een MIC melding is om te leren van de fout. Het doel van de MIC is niet om de schuldige aan te wijzen. Natuurlijk staat niemand op met het idee: ik ga vandaag eens lekker een medicatiefout maken.
Wat is het doel? Het doel van rapporteren, of met een ander woord verslaglegging, is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.
Voor mensen die chronisch veel zorg nodig hebben biedt de Wlz uitkomst. Maar de Wlz kent ook zijn keerzijde: een indicatie is in de regel levenslang. Soms komen mensen er na een Wlz-indicatie achter dat ze erop achteruitgaan in vergelijking met Wmo en de wijkverpleging.