De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Kort en bondig rapporteren is nodig om goed te communiceren tussen collega's. Vanaf 1 juli is het wettelijk verplicht om patiënten en cliënten elektronisch toegang te geven tot hun medische dossier. Hoe schrijf jij jouw rapportages zo dat je cliënt er ook iets aan heeft?
Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen. Je waarborgt de continuïteit en kwaliteit van de zorg en je voorkomt fouten.
Wat is het doel? Het doel van rapporteren, of met een ander woord verslaglegging, is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.
SOEP staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie & Plan. Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers.
In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Rapporteer volgens SOAP/SOEP waar dat kan en nodig is: niet iedere gebeurtenis moet uitgeschreven worden volgens SOAP/SOEP; Schrijf respectvol over de cliënt en zijn/haar naaste(n); Vermeld wat je hebt afgesproken met de cliënt en/of naaste(n); Beschrijf alleen feiten en geef niet je eigen mening.
SOAP rapportage is een van de meest gebruikte rapportage methodes voor de zorg. SOAP staat voor Subjectief, Objectief, Analyse en Plan. SOAP rapporteren is belangrijk omdat je met collega's samenwerkt en je met SOAP op een eenvoudige manier de gewenste vervolgstappen helder maakt.
Je leert de situatie nauwkeurig te beschrijven, zodat jij en je collega's in één oogopslag snappen wat er aan de hand is en wat er verwacht wordt. Ook zie je eerder waar het fout gaat. En als je weet waar het fout gaat, kun je ook kijken welke oplossing past en of die oplossing daadwerkelijk helpt.
Rapporteren is een ander woord voor melden of verslag uitbrengen. In een rapport meld je bijvoorbeeld de uitkomsten van je onderzoek. Of je brengt verslag uit van de prestaties van je afdeling in het afgelopen kwartaal.
Doel van de MIC
Het doel van een MIC melding is om te leren van de fout. Het doel van de MIC is niet om de schuldige aan te wijzen. Natuurlijk staat niemand op met het idee: ik ga vandaag eens lekker een medicatiefout maken.
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als 'Melding Incidenten Cliënten (MIC)'. Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier.
Rapportage software geeft de prestaties van uw organisatie op zo'n manier weer dat u deze eenvoudig kunt analyseren. Dat kan op basis van data uit één systeem, maar ook op basis van data uit meerdere systemen.
Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld. De S-regel kan aangevuld worden met een uitgebreider verslag van het verhaal van de patiënt.
Probleemgestuurd rapporteren ofwel werken met een 'problem-oriented record' is een bijzondere vorm van rapporteren. Twee belangrijke elementen zijn de systemaiek en de probleemgerichtheid. Een rapportage kan worden geschreven aan de hand van de SOAP-formule. Subjecieve gegevens (S).
Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013.
Een eigentijdse rapportagevorm is dashboardrapportage, waarbij op één A4'tje belangrijke meetwaarden, ook wel KPI's (Key Performance Indicatoren) genoemd, worden weergegeven. De methode is sterk visueel gericht en leent zich uitstekend voor interactieve rapportages.
Rapporteren met SMART is een techniek om op een resultaatgerichte manier doelen en afspraken te formuleren. Door te werken met SMART-doelen voorkomt u vaagheid en uitstel en werkt u aan concrete resultaten.
Verslaglegging voor andere zorgverleners
Het is daarom van belang dat de coördinator of de casemanager altijd in overleg met de cliënt een adequate verslaglegging voert, zodat het voor alle betrokkenen duidelijk is wie welke rol en verantwoordelijkheid heeft in de zorgverlening.