Wij raden aan om minimaal één keer per jaar de verwarmingsinstallatie te ontluchten om eventuele defecten vroegtijdig te voorkomen. Je dient je cv ketel te ontluchten wanneer: De verwarming rare geluiden begint te maken. De radiatoren niet warm genoeg worden of langzaam opwarmen.
Het is aan te raden om één keer per jaar de verwarming te ontluchten, bij voorkeur aan het begin van het stookseizoen. Tijdens de zomer staan de meeste cv-ketels voor een paar maanden uit, waardoor het water niet of amper door het systeem circuleert. Hierdoor kunnen er luchtbellen ontstaan.
Je moet je radiator ontluchten als …
Wanneer je radiatoren borrelende of tikkende geluiden produceren, is dat meestal te wijten aan lucht in de buizen. Buiten het feit dat die geluiden storend zijn, kunnen de luchtbellen ervoor zorgen dat de leidingen oxideren. Actie ondernemen is dus de boodschap!
Als er geen lucht in je verwarming zit, is je verwarming sneller warm en gebruik je mogelijk minder gas. En het ontluchten van je radiatoren is een fluitje van een cent. Dus doe dit standaard ieder jaar aan het begin van het stookseizoen.
In 5 minuten uw cv bijvullen
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen. Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
Waarom moet je een verwarmingsketel uitzetten voordat je gaat ontluchten? Radiatoren ontluchten? Zet de verwarmingsketel uit en wacht minstens 20 minuten voor je aan de slag gaat. Door de ketel uit te zetten, komt het water tot rust en is het eenvoudiger om alle lucht uit de leidingen te krijgen.
Je kunt de cv-ketel het beste zo eens per jaar bijvullen, nadat je de cv-ketel hebt ontlucht. Heb je een oudere cv-ketel? Dan zou het kunnen dat je de cv-ketel twee keer per jaar moet bijvullen. Dit merk je dan aan het water dat er langer over duurt om warm te worden of wanneer het huis niet goed meer opwarmt.
Blijft de onderkant van de radiator koud? Dan is de kans groot dat de aan- en afvoer zijn omgedraaid. Dat wil zeggen dat aanvoer op de afvoer aangesloten zit en andersom. Heb je een verticale radiator, dan is er waarschijnlijk geen stromingsbuis aangesloten waardoor de radiator niet helemaal warm wordt.
Zet de thermostaat gedurende 10 minuten zo hoog mogelijk. Hierdoor komt de lucht bij de ontluchtingsventielen van de radiatoren. Zet de thermostaat na 10 minuten op een lage stand (ongeveer 15 graden). Wacht nogmaals 10 minuten en draai alle de radiatorknoppen weer dicht.
Het klinkt misschien verleidelijk om de CV-ketel helemaal uit te zetten, omdat je geen warm water verbruikt. Maar de CV is een uitzondering op de regel. Laat de stekker dus wel in het stopcontact. Als je dat niet doet, kan dat later gevolgen hebben voor het onderhoud.
Het eenvoudigst merkt u dat er lucht in de leidingen zit als de leiding gaat 'klapperen'. Bij het opendraaien of sluiten van de kraan hoort u een knal. Dit is niet verontrustend maar het is wel zaak om het probleem op te lossen want prettig is het natuurlijk niet.
Het werkingsprincipe van een automatische ontluchter is zeer eenvoudig. Een vlotter die op het waterniveau drijft, houdt een afsluiter gesloten. Wanneer er zich in de vlotterkamer lucht verzamelt, daalt het waterniveau en zal het ontluchtingsventiel openen. De verzamelde lucht zal nu ontsnappen.
Zijn de radiatoren warm? Zet de thermostaat dan uit en wacht nog 10 minuten zodat het water tot rust kan komen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt van de installatie. Begin daarom met de radiatoren op de onderste verdieping en werk naar boven toe.
Als de radiator aan één zijkant niet warm wordt, komt dat waarschijnlijk ook doordat de aanvoer en de afvoer zijn omgedraaid. In sommige gevallen is dit niet de oorzaak van het probleem. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat er vuil in de radiator zit. Als dit het geval is, moet de radiator schoon gemaakt worden.
Een ruisend of borrelend geluid in de radiator is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan te veel lucht in de installatie of een te lage waterdruk. Te veel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een CV-ketel dient tussen de 1,5 à 2 bar te zijn.
Je chauffage blijft lauw
Voelt je radiator maar lauwtjes aan? Dan heeft hij waarschijnlijk gewoon de ingestelde temperatuur bereikt. Om zeker te zijn, zet je je thermostaat wat hoger. Als de radiator vervolgens warmer wordt, is er niets aan de hand.
Soms kan het gebeuren dat de radiatoren maar half warm worden of borrelende geluiden maken als de verwarming een paar maanden heeft uitgestaan. In dat geval kun je het systeem het beste ontluchten. Dit doe je door alle radiatoren in huis volledig open te draaien, zodat de lucht en het water in de leidingen opwarmen.
De radiator wordt enkel bovenaan warm.
Geen zorgen, dit is de normale werking van een radiator. Uw cv-ketel warmt water op en stuurt dit van boven naar beneden door uw radiatoren. Wanneer het water door de radiator gaat wordt de warmte afgegeven aan de lucht zodat het afgekoeld is tegen dat het beneden is.
Wanneer de druk van je cv ketel snel terugloopt, wijst dit uiteraard op waterverlies in het circuit. Het lek kan zowel in de ketel, het expansievat als in de leidingen liggen. Vaak vervangt men gewoon het expansievat en rekent men ook de kosten hierbij aan. Uitproberen brengt onnodige kosten met zich mee.
Wanneer de waterdruk in de cv-ketel onder 1 bar zakt, dan werkt de cv-ketel niet meer goed. Het is dan zelfs mogelijk dat de cv-ketel er helemaal mee stopt. Ook hoger is af te raden. Wanneer de druk boven de 2 bar komt te staan, kan het expansievat beschadigd worden.
Tip: begin met de laagste radiatoren en werk verder naar de radiatoren die boven staan. Aangezien lucht altijd stijgt ben je er op die manier zeker van dat alle lucht uit de installatie gehaald is.
Wanneer er schadelijke concentraties koolmonoxide worden gedetecteerd wordt de melder actief.De melder zal automatisch de cv-ketel uitschakelen. Bovendien waarschuwt de CO-switch tegelijkertijd door middel van licht- en geluidsignalen de bewoners. Daarnaast werkt de melder op stroom in plaats van op baterijen.
Een CV-ketel heeft voldoende druk nodig om (goed) te kunnen functioneren. De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden. Dit kunt u controleren op uw drukmeter.