Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Hoe vaak je racefiets/ mountainbike schoonmaken? Hoe vaak je jouw racefiets/ mountainbike zal moeten schoonmaken is met name afhankelijk van hoe vaak je fietst. Fiets je een keer per week? Dan is het verstandig om de fiets na iedere rit even kort na te lopen en om de 2 á 3 keer dit iets grondiger te doen.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Hoe smeer je de ketting van je fiets? Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen.
Om te voorkomen dat de pedalen gaan kraken smeer je regelmatig de veren en scharnierpunten in. Ook de stelbout vet je geregeld in. Om te voorkomen dat de pedalen vast komen te zitten verwijder je deze eens in de één, twee jaar om ze opnieuw in te vetten met vet (of nog beter montagevet of kopervet).
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
naar de fietsenmaker gaan. Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
Standaard onderhoudsbeurt voor racefietsen:
De prijs voor de standaardbeurt is € 99,95 exclusief de kosten voor eventueel te vervangen onderdelen en meerwerk.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Als je fiets erg vies is, of als je hem al een tijd niet goed hebt schoongemaakt, moet je hem ook met de hand wassen. Maak dan een sopje met lauwwarm water en gebruik een goede fietsreiniger. Een fietsreiniger voor modder om jouw fiets weer blinkend schoon te krijgen.
Reinig en ontvet de delen van de derailleur
Veeg ze af met een schoonmaakdoek en laat ze in een klein bakje met ontvetter weken. Controleer van tevoren of de ontvetter eerst moet worden verdund met water. Laat de componenten 5 tot 10 minuten weken en reinig ze vervolgens met een borstel.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Leg de fietsketting in een bakje met Dynamic Chain Cleaner en laat het 5 minuten weken. Nadat de fietsketting 5 minuten heeft geweekt moet je deze met het borsteltje grondig schakeltje voor schakeltje schoonmaken. Als je de ketting helemaal schoon hebt gemaakt, droog de ketting dan af met een doek.
Voor de verschillende type kettingolie geldt de volgende vuistregel: Hoe dikker de olie, hoe langer het aan de ketting blijft plakken zonder weggespoeld te worden. Hoe dunner de kettingolie, hoe minder vuil het aantrekt. Smeermiddelen verschillen daarom in consistentie, kruipvermogen en levensduur.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Het grootste voordeel van dit middel op waxbasis ten opzichte van een smeermiddel op oliebasis is dat de ketting tijdens het fietsen een stuk stiller is en dat-ie na afloop er nog steeds vrij schoon uitziet. Hier kleeft wel één voorwaarde aan: je ketting moet echt spic en span zijn voordat je de wax erop druppelt.