Om optimaal te functioneren, verbruikt elke motor olie. Je moet dan ook regelmatig wat motorolie bijvullen. Een goede regel is om een keer per maand het motoroliepeil van je wagen te controleren. Mocht het motoroliepeil plots dramatisch zakken, dan krijg je een foutmelding op het dashboard te zien.
40 jaar geleden moest iedere 2.000 tot 5.000 kilometer de olie ververst worden en was het noodzakelijk en gebruikelijk om tussendoor olie bij te vullen. Sommige moderne voertuigen beschikken over een flexibel verversingsinterval waarbij een interval kan variëren tussen de 10.000 km tot maximaal 50.000 km.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen.
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.
Motorolie bijvullen is vaak eenvoudig en door u zelf gemakkelijk uit te voeren. Toch is niet altijd bekend hoe dit nu precies moet, terwijl dit toch erg belangrijk is voor uw auto. Het bijvullen van motorolie is één van die zaken in onderhoud aan uw auto die u eenvoudig zelf uit kan voeren.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Doorrijden met een te laag oliepeil kan (blijvende) schade veroorzaken aan de motor!
Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
Houd er rekening mee dat als u niet veel kilometers op uw auto zet, de meeste autofabrikanten aanbevelen om de olie elke 12 maanden te verversen, zelfs als de onderhoudsherinnering niet is geactiveerd.
Als het systeem niet over genoeg olie beschikt om de bewegende onderdelen van de motor te kunnen smeren, zullen die sneller versleten en oververhit raken. De auto op een vlakke ondergrond parkeren. Dezelfde olie gebruiken als die die zich al in de motor bevindt. Dat betreft zowel de viscositeit als ook het merk.
Oliepeil controleren en bijvullen
Als de olie halverwege het peilglas staat, is het goed. Soms zit er aan de vuldop een peilstok. Op deze peilstok moet de olie zich tussen de minimum- en maximummarkering bevinden. Veeg de peilstok voor het peilen goed schoon.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Auto verbruikt olie. Hoog olieverbruik bij auto's is een veel voorkomend probleem. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een auto die olie verbruikt. Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km.
Het verlies van de oliedruk kan zijn oorzaak vinden in verminderde viscositeit van de olie door verdunning met brandstof, door injectieproblemen of te lichte motorbelasting. Het smeersysteem bevat te weinig olie ten gevolge van een olielek, overmatig olieverbruik of een defecte oliecirculatiepomp.
Auto verbruikt olie - hoe zie je dat? Regelmatig olie peilen is de enige manier om het olieverbruik in de gaten te houden. Verstandig is het oliepeil eens in de twee weken te controleren. Doe dit bij een koude motor, en zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
We gebruiken een tolerantie van 1 cm bij auto's met een benzinemotor. Met andere woorden; 8 mm is minder dan 1 cm dus het kan geen kwaad. Het olieniveau controleert u altijd met koude motor op een vlakke ondergrond.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Tikkend geluid als je de motor start – als de viscositeit van de olie te dik of te dun is, zal de autoolie moeite hebben om te circuleren. Het tikkende geluid komt van de kleppen die werken om de olie te verplaatsen. Brandende geur – dit is een teken van verontreinigde motorolie of een olielekkage.
Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Mocht je onderweg zijn en toch de olie moeten peilen, laat de motor dan minimaal 10 minuten afkoelen.
1.2 Teveel motorolie bijvullen is ook niet goed
Nu horen we het in de wandelgangen nog wel eens terugkomen: “Olie is belangrijk en te weinig is niet goed, daarom gooi ik mijn auto gewoon helemaal vol.” Dit is niet de bedoeling. Teveel olie in de motor kan er namelijk voor zorgen dat de motor vast loopt.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.