Onthoud dat u een dergelijke situatie kan voorkomen en dat de kosten voor het vervangen van een set gloeibougies acceptabel zijn. Als een gloeibougie na meer dan 60.000 km defect raakt, is het daarom raadzaam om alle gloeibougies te vervangen.
Een gloeibougie gaat over het algemeen ongeveer 150.000 kilometer mee.
De kosten voor een nieuwe gloeibougie-regeleenheid zijn redelijk. Afhankelijk van het voertuigmodel en de fabrikant van het reserveonderdeel, moet u rekening houden met kosten tussen de 50 euro en 300 euro* voor een nieuwe gloeibougie-regeleenheid.
Hoe weet u of uw gloeibougies moeten worden getest? Als een of meer gloeibougies defect zijn, kan er diesel in de uitlaatpijp lekken.Als de uitlaat opwarmt, zal de gelekte brandstof verbranden en er zal witte rook uit de uitlaat komen. Dit zal slechts enkele minuten duren nadat de motor is gestart.
Auto's zijn steeds complexer geworden maar het vervangen van de gloeibougies is in de meeste gevallen een taak die u nog zelf kunt uitvoeren. Voordat u er aan begint, moet u zeker zijn dat u een manuele momentsleutel hebt en de juiste gloeibougies voor uw auto.
Als je deze motoren niet voorgloeit, maar direct gaat starten, dan zal deze motor niet goed aanslaan, Je moet langer starten om de motor aan de gang te krijgen. Hierdoor heb je langere belasting van de startmotor (meer slijtage), veel onverbrande diesel in je uitlaat (waardoor de motor na aanslaan ernstig gaat walmen).
De test kunt u het best uitvoeren met een ohmmeter. De weerstand meet u tussen de aansluitmoer en de metalen behuizing van de gloeibougie. Als de meter een oneindige weerstand (∞ Ω) aangeeft, is de gloeibougie defect. Bij een functionerende gloeibougie is de weerstand minder dan 5 ( 5 Ω).
Reparatie en kosten van de gloeibougie-regeleenheid
Afhankelijk van het voertuigmodel en de fabrikant van het reserveonderdeel, moet u rekening houden met kosten tussen de 50 euro en 300 euro* voor een nieuwe gloeibougie-regeleenheid.
Als je gloeibougies gaat vervangen, voorkom dan dat je de cilinderkop moet vernieuwen of repareren. Let bij de demontage van een gloeibougie op dat je er niet te veel kracht op zet. Door vuil en roet kan de gloeibougie vastzitten en tijdens het losdraaien afbreken met alle gevolgen van dien.
De gemiddelde levensduur van een gloeispiraal ligt rond de 80.000 à 90.000 km, in de handleiding van uw auto kunt u dit precies nalezen. Het kan uiteraard voorkomen dat de deze eerder versleten of afgebroken is. Een defecte gloeibougie is te herkennen aan een aantal symptomen.
Bij een viercilindermotor moet u dus minimaal vier bougies vervangen, bij een achtcilinder minimaal acht. De exacte materiaalkosten zijn afhankelijk van welke motor er in uw auto zit. Reken voor een normale viercilindermotor op materiaalkosten van rond de 40 tot 60 euro.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies.
De auto start moeilijk
Bij slecht functionerende gloeibougies zal de motor niet op de juiste temperatuur gebracht kunnen worden en lastig starten. Als de accu en de diesel van goede kwaliteit zijn, dan is de kans groot dat de gloeibougies vervangen moeten worden.
Mogelijke symptomen van een defecte gloeibougie-regeleenheid of gloeibougie-relais zijn: gloeibougies krijgen geen stroom, gloeibougies blijven niet branden of het gloeibougie-relais klikt snel .
Elke dieselmotor heeft gloeibougies. Een indirect ingespoten dieselmotor heeft altijd gloeibougies nodig om een koude start te kunnen maken. Een direct ingespoten dieselmotor kan bij buitentemperaturen boven de 10 °C ook zonder gloeibougies starten, maar stoot dan veel meer schadelijke stoffen uit, waaronder roet.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Maak het gat schoon van chips met een blaasbalg of een magneet.Herhaal het proces met de kraan en tot slot met de schroefbare glijhameradapter om de vastzittende bit te verwijderen . Met de Mueller Kueps gloeibougie tip verwijderingsset kunt u snel gebroken tips verwijderen zonder de cilinderkop van de motor te demonteren.
Een knipperend gloeispiraal-lampje in het combi-instrument duidt erop dat de auto in de noodloop gaat. Je hebt dan inderdaad nauwelijks nog vermogen. Zodra de auto van het contact gaat wordt deze fout gereset. Als het daarna weer gebeurd is er dus duidelijk motorisch iets niet in orde.
Materiaal wat nodig is zijn 5 gloeibougies en 2 brandplaatjes voor onder de verstuiver en evt. wat dieselretour slang. Is in totaal ong.1.5 uur werk maar kan ook sneller of langzamer ligt er een beetje aan hoe vaak je het al uitgevoerd hebt.
Als uitsluitend de defecte gloeibougie vervangen moet worden, moet elke gloeibougie afzonderlijk worden getest. Met een meetapparaat dat lage testspanningen kan aangeven, wordt de weerstand tussen de terminal met aansluitmoer en de metalen behuizing gemeten.
Het (laten) vervangen van bougies brengt uiteraard kosten met zich mee. Maar, het is goed om te weten dat dit niet de meest kostbare vervanging is. Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie.
De leversduur van een traditioneel gloei element ligt tussen de 1 tot 5 jaar en moet dan vervangen worden.
Zodra u uw gloeibougies goed hebt bekeken, kunt u een infraroodthermometer gebruiken. Begin met het een paar keer opvoeren van uw motor om uw gloeibougies op te warmen en scan vervolgens elke bougie met de thermometer. Als er een of twee bougies zijn met een vreemd lage temperatuurwaarde, is de kans groot dat ze niet goed werken .
Wanneer de bestuurder de deurhendel indrukt, wordt de diesel ongemerkt al voorverwarmd. Dit betekent dat wanneer de bestuurder in de auto stapt en de contactsleutel omdraait, er praktisch geen vertraging is voordat de motor start. Moderne diesels blijven vaak gloeien, zelfs tijdens het rijden.
Sluit één multimeter-testkabel aan op een massa op de motor (bij voorkeur in de buurt van de gloeibougie). Sluit de andere kabel aan op de (voedings)aansluiting bovenop de gloeibougie. Lees het resultaat af van het multimeterdisplay. Let op: een weerstand van minder dan 6Ω betekent meestal dat de gloeibougie 'goed' is.