Wanneer moet mijn motorfiets een onderhoudsbeurt hebben? Er wordt aangeraden een kleine onderhoudsbeurt te houden om de 6.000 kilometer of elk jaar, afhankelijk van welke factor het eerst wordt overschreden. Een grote onderhoudsbeurt wordt meestal om de 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar.
Voor veel motorrijders volstaat een jaarlijkse kleine beurt. Rijdt u echter meer dan 6.000 km per jaar dan is er vaak extra onderhoud nodig. Heeft uw motorfiets een grote beurt nodig, dan is dat vaak 1x in de 2 tot 3 jaar of tussen de 20.000km en 25.000km.
De goedkoopste optie: de kosten voor een kleine beurt van uw motor beginnen bij €175 en kunnen oplopen tot €250 of meer. Vaak wordt dit jaarlijks uitgevoerd of bij bepaalde kilometerstanden. Het laten onderhouden van uw motor is bijna altijd goedkoper dan de kosten voor de reparaties die u ermee heeft vermeden.
Een elektrische motorfiets heeft ten opzichte van een brandstof motor veel minder draaiende delen die onderhoud nodig hebben. Er hoeven geen kleppen gesteld te worden, ook bougies en luchtfilters vervangen is iets van het verleden.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk. Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of elke 2 jaar te gebeuren. Ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden.
Moderne motoren rijden zonder problemen meer dan 100.000 mijl. Veel komen rond die kilometerstand tevoorschijn omdat mensen graag regelmatig een nieuwe motorfiets willen en veel mensen rijden alleen voor hun plezier, dus ze rijden niet zoveel kilometers als een auto die dagelijks wordt gebruikt.
20.000 mijl service
Vervang de motorolie, het oliefilter en de remvloeistof en controleer het remsysteem, de remblokken en de remschijven . Controleer het uitlaatsysteem om lekkages of schade te voorkomen. Ga de stuurinrichting en de verbinding en de as- en ophangingsonderdelen na.
Honda is vaker als beste uit de test gekomen en ook motorrijders zijn lovend over Honda. Vandaar dat deze Japanse machine nu op 1 staat.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Bij een kleine beurt wordt de algehele technische staat en verlichting gecontroleerd en worden olie en oliefilter vervangen. Tevens smeren we de ketting indien jouw motor ketting aangedreven is. Bij een grote beurt worden dezelfde zaken gecontroleerd/vervangen als bij een kleine beurt, aangevuld met: Vervangen bougies.
In Nederland liggen de prijzen van nieuwe motoren standaard hoger dankzij hun BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen), een luxetaks die ervoor zorgt dat vooral de duurdere modellen vaak duizenden euro's meer kosten dan in België.
Maandelijkse kosten
Brandstof: Afhankelijk van hoeveel je rijdt, kun je rekenen op ongeveer € 50 tot € 100 per maand. Onderhoud en Reparaties: Gemiddeld kost dit ongeveer € 20 tot € 50 per maand. Motorrijtuigenbelasting: Dit hangt af van het gewicht van de motor en ligt meestal tussen de € 10 en € 20 per maand.
Wat kost een grote beurt bij een motor? Het is lastig om nauwkeurige prijs aan te geven voor een grote beurt omdat dit afhankelijk is van het merk en type motor dat je hebt. Houd rekening met een bedrag tussen de € 350 en € 450.
Veel oudere motorfietsen hebben nog een onderhoudsinterval van 6.000 kilometer, nieuwere modellen vaak 10.000 of 12.000. Ook kan het zijn dat de olie om het jaar moet worden ververst.
Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven.Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
Gemiddeld zijn de meeste automotoren ontworpen om tussen de 150.000 en 200.000 mijl mee te gaan. Met de juiste verzorging kunnen veel motoren echter veel langer meegaan, zelfs tot 300.000 mijl of meer. Er zijn zelfs talloze verhalen van voertuigen die de 500.000 mijl-grens bereiken met hun originele motor nog intact.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden. Na 2 jaar vervalt de aantekening code 80 en mag u op alle zware motoren rijden.
Honda-motoren worden vaker wel dan niet voornamelijk gemaakt van aluminium blokken en hebben duurzame componenten die zijn ontworpen voor een lange levensduur en duurzaamheid. Van alle series op de lijst wordt de K-serie motor beschouwd als de meest betrouwbare uit de groep, met Honda's gepatenteerde VTEC overhead cam-technologie.
Yamaha is nog steeds het meest betrouwbare motormerk. Dat is althans in een onderzoek door de Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports naar voren gekomen. Yamaha mag het dan in Amerika winnen als het over betrouwbaarheid gaat, de kopers van een Victory motor zijn uiteindelijk het meest tevreden over hun aankoop.
150.000 tot 200.000 mijl
Dit is het geval als uw auto grotere reparaties nodig heeft, zoals het vervangen van lekkende motoroliekeerringen, het reviseren of vervangen van de transmissie, een nieuw uitlaatsysteem of mogelijk het vervangen van de koppakking .
De onderdelen die tussen 100.000 en 200.000 km moeten worden vervangen zijn de distributieriem, de remschijven en -blokken en de schokdempers.
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden.