Kleine onderhoudsbeurt, meestal om de 6.000 kilometer of elk jaar. Grote onderhoudsbeurt, meestal om de 24.000 kilometer of om de twee jaar.
Wanneer moet mijn motorfiets een onderhoudsbeurt hebben? Er wordt aangeraden een kleine onderhoudsbeurt te houden om de 6.000 kilometer of elk jaar, afhankelijk van welk factor het eerst wordt overschreden. Een grote onderhoudsbeurt wordt meestal om de 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar.
Wat kost een grote beurt bij een motor? Het is lastig om nauwkeurige prijs aan te geven voor een grote beurt omdat dit afhankelijk is van het merk en type motor dat je hebt. Houd rekening met een bedrag tussen de € 350 en € 450.
Wanneer een motor niet goed onderhouden wordt, zal deze minder goed gaan werken. Onderdelen kunnen gaan roesten, gebruikssporen kunnen de prestaties verminderen en er hoeft maar een klein dingetje aan de hand te zijn met je stuur of het spatbord en je ergert je er mateloos aan tijdens de rit.
Gemiddeld kost een kleine beurt tussen de €100 en €200 euro. Onder een kleine beurt valt voornamelijk het controleren van de motor (lichten, lagers, bandenspanning, ketting, scharnierpunten etc.) en vervangen van vloeistoffen en de oliefilter. De prijs van een kleine onderhoudsbeurt is daarom relatief laag.
Grote onderhoudsbeurt.
Naast de kleine onderhoudsbeurt is eens in de twee jaar of elke 24.000 kilometer ook groot onderhoud nodig. Je motor wordt hierbij op cruciale delen gecontroleerd/vervangen/afgesteld.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Een Motormonteur factureert ongeveer € 45 per uur ex BTW.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
“De motorrijders in Nederland rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, waardoor de meesten niet echt routine opbouwen. Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto's die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto's met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.
Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Motorolie verschilt – afhankelijk van de kwaliteit en aanbieder – aanzienlijk in prijs. Voor een liter voordelige motorolie betaal je ongeveer 5 euro en de prijs kan oplopen tot ongeveer 20 euro per liter voor hoogwaardige merkolie. In een garage kan een liter merkolie zelfs 30 euro kosten.
Oude olie is dikker van textuur en voelt plakkerig aan. In motorolie zitten extra bestanddelen (additieven) die de olie extra kwaliteiten geven. Vooral bij veel korte ritten zullen deze additieven snel worden verbruikt en ontstaat een witgele afzetting, vergelijkbaar met mayonaise, in de oliedop.