Een scooter smeert standaard 1:50, dus stel je hebt een 1 liter olie tankje, dan moet je om de 50 liter benzine (dus met een benzine tank van 5liter om de 10 tankbeurten) olie bijvullen.
Je controleert een keer per maand het oliepeil van je scooter en waar nodig vul je wat bij. Het is namelijk raadzaam om dit goed in de gaten te houden om grote kosten te voorkomen. Let hierbij op dat je de olie peilt bij een warme motor. Controleer altijd eerst welke olie je moet bijvullen in je scooter.
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
De meeste motorblokken hoeven maar tot 0,75L of 0,8L te worden gevuld. Een fles motorolie is vaak 1 liter (1,0L). Je hoort dus nog wat over te houden. Giet niet alle olie erin omdat dat niet goed voor het blok is.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
Een uitstekende tweetakt olie voor zowel luchtgekoelde als watergekoelde tweetaktmotoren is bijvoorbeeld de Kroon Oil Maestrol motorolie. Zoek je een betrouwbare motorolie die speciaal is ontwikkeld voor scooters, dan is de Kroon Oil Scoosynth motorolie een prima keuze.
Kwaliteit van de Action 2t-olie is prima en echt niks mis mee. Daar kan men het best over hebben. Link naar Mijn collectie / Projecten. Bedankt ðpas vernieuwd ivbm smartfoon/tablet en desktop weergaven.
Te veel olie zorgt voor lekkende pakkingen en defecten aan lagers e.d. Heb je per ongeluk teveel olie bijgevuld, dan dien je de olie eruit te laten lopen door de stop onder het motorblok los te draaien. Gebruik daarbij een opvangbak.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Het is raadzaam om iedere 15.000 tot 20.000 kilometer de olie te verversen. Het is even een klusje, maar daarna is alles weer schoon en kun je weer een tijd voor uit. Afhankelijk van hoe handig je zelf bent duurt olie verversen ongeveer een uur.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen. Het niet op tijd verversen van de motorolie van uw auto kan voor vervelende problemen zorgen.
Autofabrikanten geven vaak verschillende informatie over een normaal olieverbruik. De een zegt dat het normaal is om per 1000 tot 1500 kilometer een liter olie te verbruiken, de ander heeft het over 1 op 3000. Over het algemeen zeggen wij dat olie niet bijgevuld hoeft te worden tussen het verversen van olie door.
Kan deze olie ook in 4 tact scooters ? Nee absoluut niet. Deze 5w40 is echt auto gericht en bevat extra stoffen die niet goed zijn voor de 4-takt scooter techniek. En dan heeft dat ook voornamelijk te maken met de koppeling die hierdoor kan gaan slippen.
Maak de scooter allereerst helemaal nat met behulp van een waterspuit, waterslang of hogedrukspuit. Spuit het vuil eraf, zonder te dichtbij te staan, zodat er geen lakschade kan ontstaan. Op deze manier spoel je al het zand, vuil, ongedierte en andere vlekjes die eenvoudig te verwijderen zijn weg.
Is bij het olie bijvullen teveel olie erin gedaan? Dan is de vraag hoeveel teveel. Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol. Daarom de nieuwe naam E10.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Het verschil zit hem in de kosten en de levensduur van het product: semi-synthetisch 2-takt olie is goedkoper, maar gaat iets minder lang mee. 2-takt motorolie kun je gebruiken voor een bromfiets, motorfiets, scooter, auto, generator, grasmaaier of kettingzaag.
2 Takt olie van het merk Castrol. Een a-kwaliteit minerale olie. Het gebruik van een minerale olie is bij de klassieke vespa scooters zeker aan te raden. De meeste syntetische olie's van tegenwoordig zijn geven een te schone verbranding wat kan leiden tot problemen door loskomende koolafzetting.