De gemiddelde wedstrijd zal hierdoor ongeveer zestig rondes lang zijn. Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht. De winnaar van de race is degene die als eerste over de finish komt na alle ronden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Volgens Pirelli kunnen de softs maximaal vijftien rondjes mee, de mediums 28. Opvallend is dat de harde band minder lang gebruikt kan worden dan de medium band, Pirelli adviseert om deze niet langer dan 26 rondjes te gebruiken.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Dankzij het Drag Reduction System (DRS) is het dus mogelijk om de luchtweerstand te verlagen. Minder luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto minder kracht tegen zich heeft werken en daardoor harder kan rijden. Gemiddelde kan een Formule 1-auto 12 kilometer per uur harder rijden met een actieve DRS.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren. Als dit te snel is zal de desbetreffende monteur moeten wachten tot een groen licht het signaal geeft.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
De paddock is de plaats waar de teams hun vrachtwagens met de auto's en de inboedel van de garage parkeren. Ook staan hier de motorhomes van de teams, dit zijn vrachtwagens die uitgeklapt worden tot complete restaurants en kantoren voor de teams en hun vipgasten.
Het team van Red Bull Racing heeft in de laatste Grand Prix van 2016 weer eens de DHL Fastest Pit Stop Award voor zich opgeëist. De Oostenrijkse renstal had slechts 2,11 seconden nodig voor de enige bandenwissel van Max Verstappen.
Helaas bleek de combinatie van BMW en Williams niet in staat om een wereldtitel te winnen. In 2005 kocht BMW zich daarom in bij het Zwitserse Sauber. Dat werd het BMW Sauber F1 Team. Ook die combinatie leidde uiteindelijk niet tot het winnen van kampioenschappen en in 2009 trok BMW de stekker uit het Formule 1-project.
De Formule 1-wagens van het seizoen van 2022 zijn wederom voorzien van het DRS-systeem. Het is echter niet uitgesloten dat mits de nieuwe reglementen het gewenste effect hebben, we het gebruik hiervan gedurende het aankomende seizoen teruggeschroefd zien worden.
Hoewel het misschien als een droombaan klinkt, moet je weten dat het vele jaren duurt om de noodzakelijke ervaring op te doen en dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn om een professioneel coureur in de Formule 1 te kunnen worden.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.
Zo kan een Formule 1-bolide dankzij de intermediate-banden van Pirelli maar liefst 150 liter water per seconde verwerken. Ter vergelijking, een normale straatauto kan circa 40 liter per seconde wegwerken.
Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is. Om elektrisch vermogen tijdens de start te voorkomen, wat wellicht zorgt voor een boost bij de start, is het gebruik ervan onder een snelheid van 100 kilometer per uur verboden.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie. Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.
In principe zijn track limits simpelweg de grens tussen het circuit en daarbuiten, ofwel de limits van de track. Binnen de Formule 1 worden de track limits doorgaans aangegeven door een heldere witte lijn. Deze dicteert waar het circuit ophoudt en dus waar de coureurs wel en niet mogen komen.
De minimum bandenspanning voor slicks, intermediates en full wets zijn met 1psi omhoog gegaan. Mocht het gewoon droog blijven zullen de coureurs met een minimum van 24psi voor de voorbanden en 21psi voor de achterbanden rijden.