Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
Als u 3 maal een foute code ingeeft, wordt uw kaart voor de veiligheid automatisch geblokkeerd. Hebt u uw kaart op deze manier geblokkeerd? Dan kan u die gemakkelijk zelf deblokkeren via de MOBILEbanking app: Parameters > Mijn kaarten > kies de kaart > Pincode beheren.
Als je te vaak een verkeerde pincode ingeeft dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties.Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.
Na het 3 keer intoetsen van een verkeerde pincode, heb je je creditcard geblokkeerd. Je deblokkeert je creditcard in de meeste gevallen zelf.
Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Wat moet ik doen als mijn betaalkaart geblokkeerd is? Als je het slachtoffer bent geworden van diefstal of fraude, raden wij je aan aangifte te doen bij de politie en de transacties op je rekeningen te controleren, zodat je ze zo snel mogelijk kunt betwisten als je ze niet zelf hebt gedaan.
Het opvragen van je pincode duurt uiterlijk drie werkdagen. Kies daarom tot die tijd voor een andere betaalmethode, bijvoorbeeld je bankpas.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst of bij het contactloos betalen: wacht 24 uur.Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Kwijt of gestolen: je kunt je pas deblokkeren als die binnen 14 dagen na blokkering weer terecht is. Is de pas langer dan 14 dagen geleden geblokkeerd? Vraag dan een vervangende betaalpas aan. Ingeslikt door de geldautomaat: je kunt je pas niet deblokkeren.
Betaal met uw mobiel of smart watch
Met uw iPhone, Android-telefoon of smart watch kunt u altijd makkelijk contactloos betalen, zonder betaalpas. Betalen werkt hetzelfde als betalen met uw pas.
Blokkade vanwege verkeerde sms-codes
Je hoeft niets te doen, deze blokkade wordt na 3 uur vanzelf opgeheven.
Omdat een pincode uit vier cijfers bestaat, zijn er 10x10x10x10 pincodes mogelijk. Dat zijn er dus 10.000. Pincodes zoals 1111, 1234 en 4444 worden als onveilig beschouwd. Er zijn daarom iets minder dan 6561 (9x9x9x9) pincodes in omloop.
Is het bedrag dat je contactloos wilt betalen € 50 of lager dan heb je geen pincode nodig. Zo werkt het: Houd je betaalpas kort naast de betaalautomaat. De betaling wordt dan direct gedaan, je hebt geen pincode nodig.
Dan kan u enkel een nieuwe pukcode krijgen bij uw gemeentebestuur. Om een nieuwe code te krijgen, gaat u naar uw stad- of gemeentehuis met uw eID en de brief met codes (die u kreeg voordat u uw eID bent gaan afhalen). Voor meer informatie kan u terecht op de website van de Federale Overheid Binnenlandse Zaken .
Een mobiele pincode is een code van 5 cijfers.
Dus bijvoorbeeld niet 12345 of 54321. Kies niet vijf keer hetzelfde getal. Dus bijvoorbeeld niet 00000 of 77777. We raden je aan geen voor de hand liggend wachtwoord te kiezen, zoals je geboortedatum, postcode of een deel van je telefoonnummer.
Je kunt de code van je debetkaart alleen aanpassen aan een automaat in je bank. Online of via de app kan dat (nog) niet. Loop dus even langs je bank en volg de instructies op het scherm van de selfserviceautomaat. Een werknemer kan je ook helpen.
Pincode wijzigen
Je kunt je pincode helaas niet wijzigen. Wil je graag een nieuwe pincode omdat je bang bent dat iemand anders je pincode misschien weet of misbruik maakt van je betaalpas? Lees wat je het beste kunt doen, zoals je betaalpas blokkeren en een nieuwe betaalpas met nieuwe pincode aanvragen.
Blokkeren en deblokkeren
Blokkeren via de App: Log in op de App.Ga naar 'Service' en vervolgens naar 'Je passen'.Tap op de juiste pas en kies 'Blokkeer pas'. Vind je de Betaalpas terug dan kun je hem via de app en Mijn ING ook weer deblokkeren.
De pincode beveiligt de gegevens op je simkaart en smartphone. Als je een nieuwe simkaart hebt is de code meestal vier keer nul.Bij sommige providers is de code anders, deze vind je dan op het kaartje dat bij de simkaart wordt geleverd. Het is in beide gevallen verstandig om de code te wijzigen.
Als u zich niet kunt Aanmelden bij Windows met de pincode vanwege foutmeldingen, klikt u op de koppeling Aanmeldingsopties in het Windows aanmeldingsscherm en selecteert u de optie Microsoft-account wachtwoord om u aan te melden bij het systeem voor verdere probleemoplossing.
Een veilige pincode kiezen
Kies een pincode die iemand anders niet zo makkelijk kan raden. Gebruik bijvoorbeeld niet je postcode, geboortedatum of een pincode met 4 gelijke cijfers.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd.
Als de politie of justitie een rekening laat blokkeren, is de duur afhankelijk van het onderzoek. De blokkade blijft in ieder geval van kracht zolang het onderzoek loopt en kan verlengd worden als dat nodig is. Het kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar.