Toetst iemand zes keer de verkeerde code in, dan wordt het iOS-apparaat één minuut vergrendeld – alleen het alarmnummer kan nog gebeld worden. Is de zevende poging weer fout, dan duurt de blokkering vijf minuten. Na de achtste fout is de wachttijd een kwartier, na de negende een uur.
Als er vijf mislukte pogingen zijn gedaan om je iPhone met Face ID of Touch ID te ontgrendelen. Als er een poging wordt gedaan om 'SOS-noodmelding' te gebruiken (zie SOS-noodmelding gebruiken). Als er een poging wordt gedaan om je medische ID te bekijken (zie Je medische ID instellen en bekijken).
Als u uw toegangscode niet meer weet wanneer u het opnieuw probeert, gebruikt u een computer om uw iPhone in de herstelmodus te zetten. In de herstelmodus kunt u de iPhone wissen, waarna u deze opnieuw kunt configureren. Nadat u uw iPhone hebt gewist, kunt u uw gegevens en instellingen terugzetten met een reservekopie.
Op apparaten zonder Touch ID gaat u naar 'Instellingen' > 'Toegangscode'. Tik op 'Zet code aan'. Voer een zescijferige toegangscode in. Of tik op 'Toegangscodeopties' om over te schakelen naar een viercijferige numerieke code, een aangepaste numerieke code of een aangepaste alfanumerieke code.
Als de iPhone niet reageert en je het apparaat niet kunt uit- en inschakelen, probeer je het apparaat geforceerd opnieuw op te starten. Druk kort op de volume-omhoogknop. Druk kort op de volume-omlaagknop. Houd de zijknop ingedrukt.
De enige mogelijkheid om je toestel weer te gebruiken is een harde reset, hierbij wordt de pincode of het toegangspatroon verwijderd en kun je je telefoon weer normaal gebruiken.
Als je je telefoon niet kunt ontgrendelen, moet je deze wissen. Vervolgens kun je de telefoon opnieuw instellen en een nieuwe schermvergrendeling instellen. Als je niet kunt inloggen op je Google-account, kun je informatie krijgen over hoe je je account kunt herstellen.
Wanneer je de 'Instellingen' op je Android smartphone opent ga je naar 'Vergrendelscherm'. Vervolgens kan je zelf de type vergrendeling kiezen waarmee jij je telefoon zo veilig mogelijk houdt. Kies een code die niet makkelijk te raden is maar wel makkelijk voor jezelf te onthouden is.
Touch ID in de App Store
Je verhelpt het probleem mogelijk door naar 'Instellingen' > 'Touch ID' en 'Toegangscode' te gaan en 'iTunes en App Store' uit te schakelen. Zet vervolgens je iOS-apparaat uit en start het opnieuw op. Zet hierna 'iTunes en App Store' weer aan.
Je kunt een pincode altijd wijzigen als je de huidige code nog weet. Zo kun je een pincode wijzigen op je iPhone of iPad: Open de Instellingen-app en tik op Face ID en toegangscode (of Touch ID en toegangscode).
iPhone 8 of nieuwer, inclusief iPhone SE (2e generatie): druk kort op de volume-omhoogknop en laat deze weer los. Druk kort op de volume-omlaagknop. Houd vervolgens de zijknop ingedrukt totdat u het scherm van de herstelmodus ziet.
Toetst iemand zes keer de verkeerde code in, dan wordt het iOS-apparaat één minuut vergrendeld – alleen het alarmnummer kan nog gebeld worden. Is de zevende poging weer fout, dan duurt de blokkering vijf minuten. Na de achtste fout is de wachttijd een kwartier, na de negende een uur.
Vul je meermaals het verkeerde password in, dan blijft je Apple ID geblokkeerd en kan je het de volgende dag opnieuw proberen. Als je twee-factor-authenticatie gebruikt voor je Apple ID, heb je een vertrouwd apparaat (zoals je Mac of pc) of een vertrouwd telefoonnummer nodig om je account te heractiveren.
Touch ID of Face ID uitschakelen
Tik op Account > Privacy > Schermvergrendeling. Schakel Vraag om Touch ID of Vraag om Face ID uit.
Als je nooit een 6-cijferige toegangscode voor je iPhone hebt ingesteld, kun je proberen een enkel nummer herhaaldelijk in te voeren, zoals 000000, 888888, 555555 of 123456 om het te ontgrendelen. Veel iOS-gebruikers melden dat 123456 de standaard 6-cijferige toegangscode voor iPhone na de iOS 16-update.
Wanneer je drie keer een verkeerde pincode invoert is je simkaart geblokkeerd. Je kunt 'm ontgrendelen door de pukcode op te vragen en in te voeren. Dit is een achtcijferige code die te vinden is op My T-Mobile.
Bij het venster van Sim vergrendeld moet je in iOS 11 en ouder kiezen voor Ontgrendel – en niet OK, want dan kun je niet bellen of gebeld worden. Vervolgens toets je de viercijferige code van je sim-kaart in (die standaard vaak 0000 is) en pas dan tik je op OK.
Gegevens wissen na 10 mislukte pogingen om de toegangscode in te voeren. Stel op de iPad in dat alle gegevens, media en persoonlijke instellingen na 10 opeenvolgende mislukte toegangspogingen worden gewist.
Houd daarop de volume-omlaagknop en de powerknop tegelijk ingedrukt. De iPhone zal vanzelf afsluiten en opnieuw opstarten, wat ongeveer 10 tot 20 seconden duurt. Laat de knoppen los als het Apple-logo in beeld verschijnt en wacht totdat de reset is voltooid.
Kies er daarna voor om het toestel te herstellen zodat alle gegevens worden gewist, en je weer met een zo goed als nieuw iDevice kunt beginnen. Dit kan flink wat tijd in beslag nemen, gemiddeld ben je er een half uur tot een uur mee bezig.
Wanneer u de fabrieksinstellingen terugzet op uw iPhone, iPad of iPod, worden alle gegevens en instellingen gewist en wordt de nieuwste versie van de iOS-, iPadOS of iPod-software geïnstalleerd.
Belangrijk: Als je de fabrieksinstellingen terugzet, worden alle gegevens op de telefoon gewist. Als je je gegevens wilt herstellen nadat je de telefoon hebt gereset, moet je beveiligingsinformatie opgeven. Door deze informatie op te geven laat je zien dat de reset is uitgevoerd door jou of iemand die jij vertrouwt.
Als je bijvoorbeeld een probleem probeert op te lossen, maar het niet helpt om de standaardinstellingen terug te zetten, kun je je vorige instellingen vanaf een reservekopie herstellen. Tik in Instellingen op 'Algemeen' > 'Zet over of stel iPhone opnieuw in' > 'Stel opnieuw in'.