Interactie op je event Dat hoeft echter niet alleen vanuit de spreker te komen. Er zijn namelijk veel andere manieren om je bezoekers met elkaar in actie te laten komen. Ga voor creatieve kennissessies of uitdagende spelvormen. Op zowel formele als informele aangelegenheden leidt dit tot succes.
Wat is een succesvol evenement. Een succesvol evenement bereikt zijn hoofddoelen en laat een positieve impact achter op deelnemers en organisatoren . Belangrijke tekenen van succes zijn onder andere: Doelbereiking: Het evenement vervult zijn doel, of het nu gaat om het vergroten van bewustzijn, het promoten van een product, vieren of opleiden.
Uit onderzoek naar evenementenmarketing is bijvoorbeeld gebleken dat bij fysieke evenementen de opkomst de meest gebruikte maatstaf is om succes te meten . 67% van de respondenten noemde dit op nummer één. Het genereren van inkomsten staat op de tweede plaats met 56%, gevolgd door de betrokkenheid van de aanwezigen (54%) en de naamsbekendheid van het merk (51%).
Wees creatief met uw locatie
Denk aan locaties als een hut aan het meer, een rustieke boerderij, een bowlingbaan of zelfs een cruiseschip. Deze onconventionele settings kunnen uw evenement gedenkwaardiger en unieker maken. Tip: zorg ervoor dat de locatie aan al uw logistieke behoeften voldoet, maar sta open voor onconventionele ruimtes.
Daarom kunnen Key Performance Indicators (KPI's) de beste vriend van een evenementenplanner zijn en helpen de ROI van uw evenement te bewijzen. KPI's zijn meetbare, objectieve statistieken voor het evalueren van succes . Ze worden voortdurend gebruikt in het bedrijfsleven, dus zakelijke klanten zijn er misschien al bekend mee en klaar om ze te gebruiken bij het plannen van evenementen.
Bezoekersaantallen bij evenementen: hoe meet je ze?
Om het juiste totaalbedrag te berekenen, moet u mogelijk de opbrengsten van meerdere ticketverkopers verzamelen, gebruikmaken van toegangsgegevens van verschillende locaties of vertrouwen op aantallen bezoekers die op verschillende tijdstippen op verschillende locaties zijn geregistreerd .
Evenementen zijn een fantastische manier voor bedrijven om te laten zien wat ze doen, indruk te maken op hun publiek, bestaande relaties te laten groeien en nieuwe kansen te benutten . Door de tijd is dit een veel moeilijkere taak geworden, omdat we mensen niet meer persoonlijk kunnen ontmoeten.
Voor het organiseren van een evenement is in het algemeen een vergunning van de gemeente nodig. Dat is geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Aan een vergunning zijn bijna altijd voorwaarden verbonden in het belang van o.a. openbare orde en veiligheid, brandveiligheid, toezicht en milieu.
Het doel van een evenement zet de toon voor alles wat volgt. Het bepaalt de doelen, het doelpubliek, het thema, het budget en zelfs de keuze van de locatie. Zonder een duidelijk doel kan een evenement gemakkelijk onscherp, verwarrend en uiteindelijk onsuccesvol worden.
Dit zijn: Concept, Coördinatie, Controle, Culminatie en Afsluiting .
Verhoog de spanning voor uw evenement door in de weken voorafgaand aan uw evenement wedstrijden en weggeefacties op sociale media te organiseren . Door felbegeerde prijzen aan te bieden die gerelateerd zijn aan het onderwerp of thema van uw evenement, motiveert u mensen om met uw content bezig te zijn. Organiseer een wedstrijd waarbij mensen posten waarom ze willen komen met behulp van een speciale hashtag.
Mensen staan open voor nieuwe dingen.
Nederlanders houden ervan om naar een event te gaan. Ze genieten van de sfeer en nieuwe ervaringen, en mensen willen graag kennismaken met nieuwe merken, producten en etenswaren. Het hangt van de setting af maar mensen zijn echt in voor totaal nieuwe dingen.
Een Key Performance Indicator (kritieke prestatie indicator of KPI) meet hoe succesvol je bedrijf is in het bereiken van de doelstellingen. De winst, omzetstijging of het personeelsbehoud zijn veelgebruikte KPI's.
Key performance indicators (KPI's) helpen het succes van evenementen bij te houden. Enkele veelvoorkomende KPI's zijn opkomstpercentages, betrokkenheid van deelnemers en gegenereerde inkomsten. Door zich op deze indicatoren te richten, kunnen evenementenplanners hun plannings- en uitvoeringsinspanningen evalueren.
Een KPI SMART maken betekent dat je deze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden maakt. Historische cijfers zijn een belangrijke indicator bij KPI's opstellen. Deze cijfers geven namelijk, wanneer de data betrouwbaar is, een goed beeld van de prestaties en resultaten tot nu toe.
Zorg voor overtuigende communicatie vooraf.
Om meer bezoekers op je evenement te krijgen moet je vaak meer doen dan uitsluitend een uitnodiging sturen of mailen. Je zorgt natuurlijk voor aankondigingen in je gebruikelijke communicatiekanalen, zoals je e-mailnieuwsbrief, op je website en via social media.
Evenementpromotie is het proces van het op de markt brengen van uw evenement of productlancering . De organisator van het evenement of een derde partij promoot het evenement doorgaans. Het is een marketingstrategie met een duidelijk doel dat kan variëren afhankelijk van het evenement. U kunt de kaartverkoop promoten, deelnemers verzamelen of sponsoring of donaties krijgen.
Om een evenementadvertentie te maken, moet u eerst een Facebook-evenement maken.U kunt vervolgens een evenementadvertentie maken vanaf uw Facebook-pagina of via Meta Ads Manager . U moet een paginabeheerder zijn of adverteerdersmachtigingen hebben voor de pagina die het evenement host of mede-host om een evenementadvertentie te kunnen uitvoeren.